Original title:
Role sociálního pedagoga při řešení sociopatologických jevů ve školním prostředí
Translated title:
The role of social educator in solving socially pathological phenomena in school environment
Authors:
STIBOR, Lukáš Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na pozici sociálního pedagoga ve školním prostředí a s tím spojené řešení sociopatologických jevů. Cílem práce je přinést informace o působení sociálního pedagoga na ZŠ a náhled na praxi v řešení vybraných sociopatologických jevů, jako je šikana, návykové látky a krádeže, jenž se vyskytují ve školním prostředí druhého stupně ZŠ. Teoretická část se zaměřuje na legislativní a teoretické vymezení, kompetence, osobnostní předpoklady a oblasti, ve kterých se sociální pedagog ve školním prostředí pohybuje. Dále následují vybrané sociopatologické jevy, o nichž jsou zde obsaženy základní informace, fáze a příčiny. V praktické části je použit kvalitativní výzkum, který zahrnuje celkem pět rozhovorů s respondenty o vybraných sociopatologických jevech, primární prevenci a pozici sociálního pedagoga v českém školství. Z toho jsou tři běžní pedagogové, kteří jsou na svých základních školách v Prachaticích současně metodiky prevence. Další dva rozhovory jsou se sociálními pedagogy, kteří působí na základních školách v Českých Budějovicích.The bachelor thesis is focused on the position of a social pedagogue in a school environment and on dealing with sociopathological phenomena connected with it. The goal of this thesis is to bring information about work of social pedagogue in elementary school and to bring an overview of practice in dealing with chosen sociopathological phenomena, such as bullying, addictive substances, robberies, which occur in a school environment of second level of elementary school. The theoretical part focuses on legislative definition, competence, personal prerequisites and on areas, which the social pedagogue works in in the school environment. Following are chosen sociopathological phenomena, included are basic information about them, their phases and their causes. Qualitative research, which includes five interviews with respondents about chosen sociopathologicel phenomena, primary prevention and about position of social pedagogue in Czech education system, is used in the practical part. Out of these five respondents, three are common teachers, who, at their schools in Prachatice, are prevention methodologists. Two of the interviews are with social pedagogues, who work at elementary schools in České Budějovice.
Keywords:
addictive substances; bullying; prevention; robberies; Social pedagogue; sociopathological phenomena; krádeže; návykové látky; prevence; sociopatologické jevy; sociální pedagog; šikana Citation: STIBOR, Lukáš. Role sociálního pedagoga při řešení sociopatologických jevů ve školním prostředí. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61468