Original title:
Přínos pohádek pro předškolní děti
Translated title:
Contribution of fairy tales for preschool children
Authors:
OLEJNÍKOVÁ, Mária Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem bakalářské práce je Přínos pohádek pro předškolní děti. Cílem práce je zjistit, jak děti vnímají poselství v jednotlivých pohádkách. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol. V první kapitole se zabývám pohádkou, její definicí, vývojem, druhy a jejími motivy. Druhá kapitola se zabývá přínosem pohádek pro předškolní dítě, zejména pak tím, jak pohádky chápe a vnímá. Za tímto účelem jsem rozebrala čtyři klasické pohádky, kde jsem zmínila jejich psychologický význam pro dítě předškolního věku. Ve třetí kapitole připomínám předškolní věk jako start k budoucímu čtenářství. Praktická část obsahuje návrh a realizaci týdenního projektu dvou pohádek: Červenou Karkulku a Perníkovou chaloupku. Při realizaci jsem zjišťovala, jaká poselství v pohádkách děti vnímají.The topic of the thesis is The benefits of fairy tales for preschool children. The objective of the thesis is to find out how children perceive the message of the induvial fairy tales. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part is divided into three chapters. In the first chapter it deals with the fairy tale, its definition, development, types and its motives. The second chapter deals with the benefits of fairy tales for a preschool child, especially with how the child understands and perceives fairy tales. For this purpose, I analyzed four classical fairy tales where I also mentioned their psychological significance for a preschool child. In the third chapter I remind that preschool age is a foundation for future reading. The practical part contains the suggestion and realization of the weekly project of two fairy tales: Little Red Riding Hood and Gingerbread House. During the realization I was trying to find out which messages children perceive in fairy tales.
Keywords:
fairy tales; message; preschool child; pohádky; poselství; předškolní dítě Citation: OLEJNÍKOVÁ, Mária. Přínos pohádek pro předškolní děti. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61360