Original title:
Inkluze očima pedagogů 1.stupně ZŠ a asistentů pedagoga
Translated title:
Inclusion through the eyes of primary school teachers and teacher assistants
Authors:
POČTOVÁ, Nikola Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá postoji pedagogů a asistentů pedagoga působících na 1. stupni základních škol k inkluzivnímu vzdělávání. Věnuje se tomu, jaké názory mají pedagogové a asistenti pedagoga na zařazení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol, zda si přijdou dostatečně připraveni na práci s těmito žáky, jak hodnotí vzájemnou spolupráci, či jak se k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami dle jejich názoru chovají spolužáci. Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část představuje pojmy inkluze, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, klima třídy a pojednává též o požadavcích na práci pedagoga a asistenta pedagoga v inkluzivní škole a o jejich vzájemné spolupráci. Praktická část pak představuje výzkum ve smíšeném designu, tedy kvantitativní výzkum formou dotazníků, doplněný o kvalitativní sondu v podobě hloubkových rozhovorů, které pomáhají zachytit, jak vybraní aktéři vnímají inkluzivní vzdělávání a vzájemnou spolupráci. Odpovědi pedagogů a asistentů pedagoga jsou následně porovnávány kvůli zjištění rozdílů v jejich vnímání inkluzivního vzdělávání.This thesis examines the attitudes of teachers and special needs assistants in basic schools towards inclusive education. Specifically, it investigates what opinions do they have about inclusion of special needs student into regular schools, if they feel competent enough in dealing with those students, how they evaluate mutual cooperation, or what kind of behaviour of regular students towards their special needs classmates do they observe. The thesis is comprised of two parts. The theoretical part lays out the concepts of inclusion, special needs student, classroom climate, and discusses the requirements and demands on the teachers and special needs assistants. The practical part presents original research in double design - a quantitative research in the form of a survey, enriched by a qualitative aspect provided by in-depth interviews, which help to enlighten the perception of inclusive education of the actors and their mutual cooperation. The answers of the teachers and special needs assistants are compared since they differ substantially.
Keywords:
inclusion; inclusive education; special needs student; supportive measures; inkluze; inkluzivní vzdělávání; podpůrná opatření; žák se speciálními vzdělávacími potřebami Citation: POČTOVÁ, Nikola. Inkluze očima pedagogů 1.stupně ZŠ a asistentů pedagoga. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61273