Original title:
Potřeby pedagogů 1. stupně ZŠ v kontextu inkluzivního vzdělávání
Translated title:
Needs of Pedagogues at Primary School in Context of Inclusive Education
Authors:
ŠŤÁVOVÁ, Sabina Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce reflektuje situaci charakterizující situaci učitele 1. stupně základní školy v kontextu uplatňování principů společného vzdělávání. Cílem práce je zachycení vnímání podpory poskytované učitelům, kteří se podílejí na práci s dětmi začleněnými do školní výuky na prvním stupni ZŠ ve vybraném regionu, a identifikace jejich vzdělávacích potřeb (kvalitativní část výzkumu). Zároveň se práce snaží zmapovat různé vzdělávací a rozvojové potřeby, které pociťují učitelé v kontextu přípravy na práci s dětskými kolektivy, v nichž jsou začleňovaní i žáci vyžadující podporu (kvantitativní část studie). Předpolím výzkumu je teoretická část, kde jsou zmiňovány názory na uplatňování principů inkluze v českých podmínkách, analýza stávajících problémů a shrnutí požadavků na práci učitele v inkluzívní škole. Dále byl podle možností daných objektivními podmínkami realizován výzkum ve smíšeném výzkumném designu s akcentem na jeho kvalitativní část. Výstupem práce je pak zformulování doporučení pro další vzdělávání a profesní podporu učitelů.This Diploma thesis reflects the situation characterizing the position of teachers in primary schools in the context of using principles of common education. Therefore, the aim of this thesis is to describe the perception of support for teachers, who work with pupils who are integrated in the schooling process in primary schools in a chosen region, and also to identify the teachers' educational needs (the qualitative part of Diploma thesis). Moreover, the work tries to detect the educational and developmental needs in the context of teachers' preparations for a work with pupils' groups, in which there are also children who need any kind of support (the quantitative part of Diploma thesis). Firstly, some of the opinions on application of the principles of inclusion in the Czech conditions, analysis of current problems and summarizing the requirements for the work of teachers in inclusive schools are mentioned in the theoretical part of this thesis. Secondly, based on the possibilities given by the objective conditions, a research was realized in mixed research design with an emphasis on its qualitative part. Eventually, the final outcome is supposed to be a formulating of recommendations for further education and professional support for teachers.
Keywords:
inclusive education; pedagogical assistant; the figure of a teacher in an inclusive school; asistent pedagoga; inkluzivní vzdělávání; osoba učitele v inkluzivní škole Citation: ŠŤÁVOVÁ, Sabina. Potřeby pedagogů 1. stupně ZŠ v kontextu inkluzivního vzdělávání. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61272