Original title:
Rozvoj dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku (s využitím metodické pomůcky Klokanův kufr)
Translated title:
Development of preschool children with special educational needs.
Authors:
OBOŘILOVÁ, Aneta Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce zpracovává téma Rozvoj dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku. Obsah práce je zaměřen na děti v běžných mateřských školách a mateřských školách zřízených podle § 16 odstavec 9, zejména v logopedických třídách. Bakalářská práce je členěna na čtyři kapitoly. Úvodní teoretická část práce se zaměřuje na specifika dítěte předškolního věku. Druhá kapitola se zabývá vývojových zvláštností dítěte s naroušenou komunikační schopností. Popisuje vybrané poruchy dětské řeči, včetně jejich možností diagnostiky a terapie. Další důležitou součástí kvalifikační práce je popisování práce v běžné mateřské škole a v logopedické třídě mateřské školy. V empirické části, poslední kapitole, jsou použity metody kvantitativního výzkumu. Hlavní otázkou pomocí dotazníkového šetření je pohled pedagogických pracovníků, kteří využívají komplexní diagnostickou, kompenzační a edukační pomůcku Klokanův kufr.The bachelor's thesis deals with the topic of Development of a child with special educational needs of preschool age. The content of the thesis is focused on children in ordinary kindergartens and kindergartens established under § 16 paragraph 9, especially in speech therapy classes. The bachelor thesis is divided into four chapters. The introductory theoretical part of the thesis focuses on a specific child of preschool age. The second chapter deals with the developmental peculiarities of a child with impaired communication skills. Describes selected disorders of children's speech, including their possibilities of diagnosis and therapy. Another important part of the qualification work is the description of work in a regular kindergarten and in the speech therapy class of a kindergarten. In the empirical part, the last chapter, methods of quantitative research are performed. The main task with the help of a questionnaire survey is the view of pedagogical staff who use the comprehensive diagnostic, compensatory and educational aid Kangaroo's suitcase.
Keywords:
impaired communication ability; Kangaroo's suitcase; language levels; preschool age; questionnaire; speech development; dotazník; jazykové roviny; Klokanův kufr; narušená komunikační schopnost; předškolní věk; vývoj řeči Citation: OBOŘILOVÁ, Aneta. Rozvoj dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku (s využitím metodické pomůcky Klokanův kufr). České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61204