Original title:
Vliv rozvodu na sociální chování dítěte v mateřské škole z pohledu předškolního pedagoga
Translated title:
The effect of divorce on child´s social behavior in the kindergarden from the perspective of preschool teacher.
Authors:
BLÁHOVÁ, Zdeňka Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Téma bakalářské práce nabízí souhrn informací o rozvodu v obecné rovině, specifika vývoje dítěte předškolního věku, jeho chování a prožívání, informace o problémovém chování a psychologických aspektech dopadu rozpadu rodiny na děti zejména předškolního věku. Empirická část je koncipována kvalitativně. Je v ní provedena analýza polostrukturovaných rozhovorů vedených s učitelkami mateřských škol. Rozhovory jsou zaměřeny na jejich zkušenosti se změnami chování dětí rozvádějících se rodičů a jestli tyto změny mohou pozitivně ovlivňovat v prožívání těchto dětí v mateřské škole. Poznatky z rozhovorů mají za cíl zjistit, jaké změny v potřebách a chování dítěte pedagogové vnímají v období rozvodu jeho rodičů, nebo v porozvodovém období a jak pracují s těmito dě tmi. Pedagožky z výzkumného souboru vnímají změny v prožívání a chování dětí v době rozvodu nebo po rozvodu rodičů.The topic of this Bachelor thesis offers a summar y of information concerning divorce in general, the specificics of development of a pre school aged child, his behavior and coping ability, information about problematic demeanor and psychological aspects of broken family and its influence on children, esp ecially those of a pre school age. The empiric part is constructed rather qualitatively. It consists of an analysis, that has been completed based on half structured interviews, in which the answers were provided by kindergarten teachers. Those interviews are focused on their experiences with possible changes of behavior regarding kids, whose parents are going through a divorce, and the question if these shifts of demeanor may positively affect the conduct of kids in kindergarten. Attainments gained from th ese dialogues aim to find out, what changes in terms of needs and behavior of one child are the pedagogues exposed to during or after the process of his parents' divorce and how they cooperate with these children. The pedagogues report kids do change the w ay of carrying themselves, after or throughout their parents' marriage divorce.
Keywords:
divorce; family; needs; pre-school aged child; dítě v předškolním věku; potřeby; rodina; rozvod Citation: BLÁHOVÁ, Zdeňka. Vliv rozvodu na sociální chování dítěte v mateřské škole z pohledu předškolního pedagoga. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61202