Original title:
Vytvoření integračního dne pro děti se zdravotním postižením (se speciálními vzdělávacími potřebami)
Translated title:
Creation of an integration day for children with disabilities (with special educational needs)
Authors:
RODOVÁ, Zuzana Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na téma integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Práce je členěna do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů jako je zdraví a zdravotní postižení a jeho klasifikace, charakteristika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále popisuje legislativní rámec a pohledy několika autorů na téma integrace, inkluze a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední kapitoly jsou věnovány významu pohybu u těchto dětí a osob s postižením obecně a rozvoji jemné i hrubé motoriky u předškolních dětí. Praktická část obsahuje cíl bakalářské práce a výzkumné otázky s ním spojené. Popisuje výzkumný terén, kterým byla jedna ze tříd Mateřské školy a Speciálně pedagogického centra Jihlava. Dále interpretuje výsledky výzkumu, které na závěr porovnává s publikacemi odborníků.The bachelor thesis is aimed on the integration of children with special educational needs. The work is divided into two parts which are a theoretical part and practical part. The theoretical part is aimed on the definition of basic concepts such as health and disability and classification of disability, the characteristics of a pupil with special educational needs. It also describes the legislative framework and views of several authors on the topic of integration, inclusion and education of pupils with special educational needs. The last chapters are devoted to the importance of movement in these children and people with disabilities in general and the development of fine and gross motor skills in preschool children. The practical part contains the goal of the bachelor's thesis and research questions related to it. It describes the research field, which was one of the classes of the Kindergarten and Special Education Center Jihlava. It also interprets the results of research, which in the end compare with the publications of experts.
Keywords:
development of fine and gross motor skills; integration; integration day; pupil with special educational needs; integrace; integrační den; vývoj jemné a hrubé motoriky; žák se speciálními vzdělávacími potřebami Citation: RODOVÁ, Zuzana. Vytvoření integračního dne pro děti se zdravotním postižením (se speciálními vzdělávacími potřebami). České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61193