Original title:
Vliv vybraných demografických faktorů na senzorické hodnocení a přijatelnost konzumních druhů mlék
Translated title:
The effect of selected demographic factors on sensory evaluation and acceptability of commercial milks
Authors:
TOMÁŠKOVÁ, Denisa Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývala senzorickým hodnocením vybraných druhů mlék (čerstvé a trvanlivé; obě ve variantě plnotučné a polotučné) a jejich přijatelnosti v závislosti na demografických faktorech. Dalším cílem bylo vyhodnotit dotazníkové šetření týkající se této komodity. Pro senzorické hodnocení byly použity metody párového preferenčního testu mezi čerstvými a trvanlivými mléky stejné tučnosti. Dále pak byla u všech vzorků použita metoda preferenčního pořadového testu. Účastníci senzorické analýzy byli z řad vysokoškolských studentů. Celkem se senzorické analýzy zúčastnilo 61 posuzovatelů (24,4 ? 6,7 let) a dotazníkového průzkumu 106 respondentů (35 ? 16,9). Výsledky senzorického hodnocení ukázaly, že hodnotitelé upřednostňují více trvanlivá mléka a že jim více chutnají mléka tučnější. Z dotazníkového šetření mimo jiné vyplynulo, že hlavním kritériem při výběru mléka byla chuť, dále kvalita a obsah tuku. Nejmenší podíl na rozhodování měla reklama.The diploma thesis was focused on a sensory evaluation of selected types of milk (pasteurized and UHT; both as 3.5% and 1.5% of fat content) and their acceptability depending on demographic factors. The next aim was to evaluate a questionnaire survey concerning this commodity. For sensory evaluation, the method of a paired preference test for a pasteurized milk and UHT milk of the same fat content was used. Furthermore, a ranking method for all samples was used. All the participants of the survey were university students. A total of 61 evaluators (average age 24.4 ? 6.7) participated in the sensory analysis and 106 respondents (35 ? 16.9) in the questionnaire survey. Research of the sensory evaluation revealed that evaluators preferred UHT milk and that they liked milks higher in fat more. Questionnaire survey showed that the taste of milk was the most important criterion for decision, followed by quality and the content of fat. Advertisement played the smallest part in a milk selection.
Keywords:
demographic factors; milk fat; pasteurized milk; questionnaire survey; sensory evaluation; UHT milk; demografické faktory; dotazníkové šetření; senzorické hodnocení; trvanlivé mléko; tučnost mléka; čerstvé mléko Citation: TOMÁŠKOVÁ, Denisa. Vliv vybraných demografických faktorů na senzorické hodnocení a přijatelnost konzumních druhů mlék. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Fakulta zemědělská a technologická
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/61026