Original title:
Pohled na třídní klima v souvislosti se žákem s chronickým onemocněním
Translated title:
The perspective of the classroom climate regarding a child suffeing from a chronic illness
Authors:
DUŠKOVÁ, Barbora Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou žáka s chronickým onemocněním a jeho vlivem na třídní klima. V teoretické části jsou zpracovány charakteristiky vybraných chronických onemocnění, dále základní informace o onemocnění v souvislosti s psychikou. Navazuje školní legislativa týkající se žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, téma školní třídy jako sociální skupiny a také základní informace týkající se klimatu třídy. V praktické části jsou zpracovány rozhovory s chronicky nemocnými žáky, jejich třídními učiteli a dotazníky, které vyplňovali spolužáci žáka s onemocněním. Výzkumné šetření se zaměřuje především na pocity žáka s chronickým onemocněním ve školním prostředí, postoje učitele k nemocnému žákovi a jeho dopadem na vzájemné vztahy v třídním kolektivu. Žáci s chronickým onemocněním, kteří se zúčastnili našeho výzkumného šetření nemají problém se začleněním se do třídního kolektivu.The diploma thesis deals with the issue of a pupil with chronic disease and his/her impact on the class environment. In the theoretical part, the characteristics of selected chronic diseases are processed, as well as basic information about the disease in connection with the psyche. It is followed by school legislation concerning pupils with special educational needs, the topic of the school class as a social group and basic information regarding the environment of the class. In the practical part, interviews with chronically ill pupils and their class teachers are processed as well as the questionnaires which were filled out by classmates of the pupil with the disease. The research survey focuses mainly on the feelings of the pupil with chronic illness in the school environment, the attitude of the teacher towards the ill pupil and its impact on mutual relations in the classroom. Pupils with chronic diseases who participated in our research survey have no problem with integration into the classroom.
Keywords:
chronic disease; class climate special educational needs; cystic fibrosis; psyche; pupil; social role; teacher; type 1 diabetes mellitus; chronické onemocnění; cystická fibróza; diabetes mellitus I. typu; psychický stav; sociální role; speciální vzdělávací potřeby; třídní klima; učitel; žák Citation: DUŠKOVÁ, Barbora. Pohled na třídní klima v souvislosti se žákem s chronickým onemocněním. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/60798