Original title:
Mezi realismem a abstrakcí: Tvorba významu u Františka Kupky
Translated title:
Between Realism and Abstraction: The Creation of Meaning in the Work of František Kupka, Paul Klee and Willem de Kooning
Authors:
VANDERKOVÁ, Andrea Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Magisterská práce Andrey Vanderkové se zabývá otázkami tvorby a interpretace významu v abstraktním díle Františka Kupky. Hlavní důraz je kladen na objasnění vztahu Kupkova abstraktního díla k realitě a realismu a jeho specifického přístupu k tvorbě a sdílení významu v obraze. Kromě Kupkova díla samotného se práce věnuje také vytvoření dostatečného teoretického rámce pro jeho interpretaci. Tato část práce se zaměřuje na vizuální komunikaci, zejména na znakovost obrazu ve vztahu k (ne)podobnosti a na procesy identifikace a artikulace významu v abstraktním obraze. Toto teoretické pozadí, inspirované vizuálními studii, zahrnuje poznatky z více vědních oborů, především ze sémiotiky, psychologie a neuroestetiky. Syntéza těchto poznatků je představena na konkrétním díle Františka Kupky, Katedrále. Interpretace díla vychází jednak z teorií vizuálních studií, jednak z vlastních názorů Františka Kupky a jednak z vlastního pozorování a recepce, přičemž důraz je kladen i na podmínky vzniku dané interpretace.The main focus of this research is to clarify the relationship of František Kupka's abstract work to reality and his approach to creation and interpretation of visual meaning. In addition to Kupka's work itself, the research is also aimed to create sufficient theoretical background for following interpretation. This part of the research adresses visual communication, especially the significance of the image in relation to (non-)similarity, and the processes of identification and articulation of meaning in abstract image. This theoretical background, inspired by visual studies, include findings from several disciplines, especially semiotics, psychology and neuroaesthetics. The synthesis of these findings is specifically applied to František Kupka's abstract painting, The Cathedral. The interpretation is based on visual studies, František Kupka's own opinions, and the graduate´s own observation and reception, with the focus on the conditions of reception.
Keywords:
abstract painting; abstraction; creation of meaning; František Kupka; gestalt psychology; image as a sign; neuroaesthetics; psychology of art; realism; semantic ambiguity; semiotics of image; visual communication; visual information processing; visual studies; abstrakce; abstraktní malba; František Kupka; neuroestetika; psychologie umění; realismus; sémiotika obrazu; tvarová psychologie; tvorba významu; vizuální komunikace; vizuální studia; významová víceznačnost; znakovost obrazu; zpracování vizuální informace Citation: VANDERKOVÁ, Andrea. Mezi realismem a abstrakcí: Tvorba významu u Františka Kupky. České Budějovice, 2022. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/59845