Original title:
Problémy ve výuce botanických témat na základních školách z pohledu učitelů a studentů učitelství
Translated title:
Problems in botany education from the point of view of pre - service and in - service teachers
Authors:
BENEŠOVÁ, Veronika Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematickými místy ve výuce botaniky z pohledu učitelů a studentů učitelství. V teoretické části je popsána botanika, její obory, historie a postavení botaniky v RVP pro ZŠ. Dále jsou zde uvedeny diskutabilní oblasti ve výuce, pojem kurikulum a jeho kritická místa. Teoretická část také popisuje výuku přírodovědných předmětů v ČR, možné příčiny vzniku kritických míst a jejich konkrétní případy ve výuce botaniky. Na samém konci teoretické části je vysvětlen pojem plant blindness. Výsledky praktické části shrnují zjištění, jež přinesl výzkum zabývající se problémovými oblastmi ve výuce botaniky. Jeho první část zahrnuje dotazníkové šetření, jež mělo zjistit, jaký náhled mají učitelé a studenti učitelství na tento okruh problémů. Jeho výsledky jsou porovnány nejen mezi sebou, ale i s další českou a zahraniční studií. Druhou část výzkumu tvoří rozhovory s učiteli, které vedou k hlubšímu rozvedení hlavních otázek. The thesis deals with the problematic areas in teaching of botany from the viewpoint of teachers and student teachers. Botany, its branches, history and position of botany in the Framework Educational Programme for elementary schools is described in the theoretical part. Furthermore, debatable areas in teaching, the term curriculum and its critical spots ale listed there. The theoretical part also describes the teaching of natural sciences in the Czech Republic, possible causes of critical points and specific cases in the teaching of botany. The term plant blindness is explained at the very of end of the theoretical part. The results of the practical part summarize the findings of the research which dealt with the problematic areas in teaching of botany. Its first part includes survey which was supposed to find out what kind of insights teachers and student teachers have about this area of problems. Its results are compared not only with themselves but also with other Czech and foreign studies. The second part is made up of interviews with teachers which lead to deeper elaboration of the main questions.
Keywords:
botanical topics; Problem spot; teaching; botanická témata; Problémová místa; výuka Citation: BENEŠOVÁ, Veronika. Problémy ve výuce botanických témat na základních školách z pohledu učitelů a studentů učitelství. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/59737