Original title:
Kritická místa ve výuce psychologie na středních školách z pohledu učitelů
Translated title:
Critical spots in teaching psychology in secondary schools from the perspective of teachers
Authors:
DAVIDOVÁ, Kristýna Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V souladu s aktuálním trendem zkoumání kritických míst kurikula v různých výukových předmětech, je cílem této diplomové práce porozumět problematice kritických míst ve výuce psychologie z perspektivy učitelů psychologie na středních odborných školách a gymnáziích. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se práce zabývá kurikulem psychologie. Soustředí se na pojetí výuky psychologie v České republice, poté na proces zprostředkování kurikula, tedy na proces didaktické transformace a jeho jednotlivé roviny. Dále se věnuje kritickým místům kurikula, jejich definováním, vymezením ve vztahu ke klíčovým a dynamickým místům kurikula a shrnutím dosavadních výzkumů. V praktické části jsou prostřednictvím kvalitativního výzkumu řešeny otázky související s kritickými místy kurikula psychologie, konkrétně: jaká místa výuky psychologie středoškolští učitelé psychologie považují za kritická, jaké jim připisují příčiny a jak se je snaží překonat. Odpovědi na tyto otázky jsou hledány prostřednictvím obsahové analýzy 11 rozhovorů s učiteli psychologie. Pro hlubšímu porozumění problematice je analyzováno nejčetnější kritickém místo výuky psychologie - obecná psychologie.In accordance with the actual trend of examining critical spots of various fields of study curricula the goal of this thesis is to understand the problematics of critical spots in teaching psychology at secondary schools and gymnasiums from the psychology teachers' point of view. The thesis is divided in the theoretical and the practical parts. The curriculum of psychology is examined in the first part. There are focused the conception of psychology teaching in the Czech Republic and the process of the mediation of the curriculum, which could be explained also as a process of the didactical transformation and its particular levels. It is also aimed to critical spots of curriculum, defining them and determining their relation to the key and dynamic spots of curriculum. The theoretical part is closed by the resumption of existing researches. The practical part solves the questions linked with critical spots of psychology curriculum by qualitative research. Concretely: which spots of psychology teaching secondary school and gymnasium teachers consider to be critical, what are their causes and how to try to overcome them. The answers are sought out by the content analysis of eleven interviews with psychology teachers. The general psychology is analysed as a most common critical spot of psychology teaching to understand this problematics deeper.
Keywords:
Critical spots of curriculum; curriculum; didactics of psychology; psychology at secondary schools; didaktika psychologie; Kritická místa kurikula; kurikulum; psychologie na středních školách Citation: DAVIDOVÁ, Kristýna. Kritická místa ve výuce psychologie na středních školách z pohledu učitelů. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/59522