Original title:
Reakce rodičů na negativní emoce dítěte a jejich souvislost s chováním dítěte v mateřské škole
Translated title:
Parental reactions to children's negative emotions and their relations to behavior problems in kindergarten
Authors:
ŠIMONOVÁ, Sára Anne Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V teoretické části práce jsou představeny rodičovské strategie reagování na negativní emoce ve vztahu k socioemočním vývojovým výstupům dítěte a studie, které se k tomuto tématu vztahují. Výzkumná část se zabývá reakcemi rodičů na negativní emoce prakticky. Jedná se o kvantitativní studii, jejímž hlavním cílem je přispět k porozumění některým faktorům, které se vztahují k problémovému chování dítěte v MŠ za předpokladu, že nepodporující reakce rodičů k němu mají vztah. Tento předpoklad byl testován na výzkumném souboru 41 respondentů ze 3 různých mateřských škol pomocí dotazníkového šetření. Své reakce na emoce dítěte i reakce partnera hodnotily matky pomocí dotazníku CCNES. Temperamentové rysy dítěte byly hodnoceny pomocí CBQ - VS, problémové chování v MŠ posuzovaly učitelky použitím dotazníku PKBS. Výsledky šetření ukázaly, že existuje vztah mezi matkami referovanými reakcemi otců na negativní emoce dítěte a jeho problémovým chováním. Temperamentový rys surgence je spojen s výskytem externalizujících problémů v chování. Některé naše výsledky se liší od závěrů podobných studií (např. žádný vztah mezi mateřskými strategiemi a problémovým chováním dítěte). To je pravděpodobně zapříčiněno velmi malou velikostí výzkumného souboru (sběr dat byla narušen vládou vyhlášeným nouzovým stavem kvůli pandemii Covid-19). Pro další výzkumy doporučujeme zvětšení výzkumného souboru a použití standardizovaných dotazníků.In the theoretical part of the thesis the parent's reactions to children's negative emotions, in relation to their children's developmental outcomes and studies, are introduced. The other part of the thesis deals with the parental reactions in practice. The practical part consists of a quantitative study and the main purpose is to contribute to understanding some of the factors connected with children's problematic behavior in kindergarten. We assume that unsupportive parental reactions are related to problematic behavior. This assumption was verified using a questionnaire construction. The research sample consisted of a total of 41 respondents from 3 different kindergartens. Parental reactions to negative emotions of a child were evaluated by mothers using CCNES questionnaire. CBQ-VS was completed by mothers to assess their child's temperament. Primary caregivers completed PKBS questionnaire about children's problematic behavior in kindergarten. The results indicated that there is a relation between mother-reported parental reactions to the negative emotion of a child and his/her problematic behavior. Child surgency is connected to externalizing problems. Some of our results differ from the conclusions of similar studies (e.g. no relation between maternal strategies and child's behavioral problems). This discrepancy could be caused by the small size of the research sample (data collection was disrupted by the state of emergency over COVID-19 declared by government). Thus, further research with a larger sample and standardized questionnaires is merited.
Keywords:
child temperament; negative emotions; parental reactions; problem behavior; dětský temperament; negativní emoce; problémové chování; reakce rodičů Citation: ŠIMONOVÁ, Sára Anne. Reakce rodičů na negativní emoce dítěte a jejich souvislost s chováním dítěte v mateřské škole. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/59510