Original title:
Znalosti o neživé přírodě u žáků základních škol
Translated title:
Knowledge of lifeless nature of primary school pupils
Authors:
ZVOLÁNKOVÁ, Romana Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá znalostmi žáků základních škol v oblasti neživé přírody. Ověření znalostí o neživé přírodě proběhlo prostřednictvím didaktického testu. Ten byl vytvořen na základě literárního přehledu, kde je mimo jiné popsána přírodovědná gramotnost, postavení neživé přírody v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a tvorba didaktického testu. Testování se zúčastnilo 1043 žáků z 12 krajů České republiky. K dispozici je také rozhovor s učitelem základní školy o problematických tématech při výuce neživé přírody. Tato práce byla podpořena projektem Grantové agentury Jihočeské univerzity (GA JU) č. 123/2019/S.The diploma thesis deals with knowledge of primary school pupils about lifeless nature. Their knowledge was validated via didactic test which was created on the basis of the literature review. There are several themes described in the literature review such as science literacy, lifeless nature in Framework Educational Programme for Basic Education, and last but not least, creation of a didactic test. In total 1043 pupils from 12 regions of the Czech Republic took part in the testing. An interview with a primary school teacher about problematic themes in lifeless nature teaching is also included in the thesis. This thesis was supported by the Grant Agency of the University of South Bohemia (GA JU) nr. 123/2019/S.
Keywords:
didactic test; interview; lifeless nature; primary school; Science literacy; didaktický test; neživá příroda; Přírodovědná gramotnost; rozhovor; základní škola Citation: ZVOLÁNKOVÁ, Romana. Znalosti o neživé přírodě u žáků základních škol. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/59408