Original title:
Logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách
Translated title:
Speech-Language Pathology prevention at waldorf preschool
Authors:
PAVLÍNOVÁ, Anna Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je poukázat na skutečnost, že i v alternativních mateřských školách probíhá kvalitní logopedická prevence. Pozornost je zaměřena na průběh logopedické prevence ve waldorfské mateřské škole a na zmapování nejčastějších činností a metod podporujících rozvoj řeči. Cílem je rovněž zjistit, zda činnosti ve waldorfských mateřských školách v oblasti rozvoje řeči probíhají dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávaní a v čem se liší od činností v běžných mateřských školách. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související s logopedickou prevencí, Rámcovým vzdělávacím programem a činnosti doporučené pro správný rozvoj řeči. Dále teoretická část pojednává o waldorfské pedagogice, jejích principech, obsahu, cílech i metodách. V praktické části je výzkum orientován na zjištění, jakým způsobem logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách probíhá. Pro získání informací je použito kvalitativní šetření - rozhovory s učiteli waldorfských mateřských škol a pozorování ve waldorfské i v běžné mateřské škole. Z výsledků vyplývá, že logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách je na dobré úrovni a že je zde pravidelně zařazováno mnoho aktivit pro rozvoj řeči, které jsou rovněž zahrnuty v Rámcovém vzdělávacím programu. Logopedická prevence se ve waldorfské mateřské škole liší především formou zpracování jednotlivých aktivit a jejich četností při řazení do programu.The thesis aims to demonstrate that alternative preschools provide high-quality speech-language pathology prevention. The paper focuses on the system of speech-language pathology prevention at Waldorf preschool and the description of the most common activities and methods supporting speech development. Another aim is to discover whether the speech development activities at Waldorf preschool correspond with the Framework Education Programme for Preschool Education, and how they differ from such activities at classic preschool. The theoretical section defines the main terminology connected with speech-language pathology prevention, the Framework Education Programme, and activities recommended for positive speech development. Moreover, it describes the principles, contents, aims, and methods of Waldorf pedagogy. The research focuses on the system of speech-language pathology at Waldorf preschool. For collecting the data, qualitative research questions are used, i.e. interviews with Waldorf teachers. Furthermore, observations at both Waldorf and classic preschools were conducted. The results show that the standards of speech-language pathology prevention at Waldorf preschool are high, and a variety of activities for speech development, included in the Framework Education Programme, are performed. The main difference between Waldorf and classic preschool speech-language pathology prevention is in the form and frequency of such activities.
Keywords:
preschool; speech development; speech-language pathology prevention; Waldorf pedagogy; logopedická prevence; mateřská škola; rozvoj řeči; waldorfská pedagogika Citation: PAVLÍNOVÁ, Anna. Logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/59240