Original title:
Legitimizace vybraných relaxačních metod v rámci tanečně-pohybového kurzu u dětí mladšího školního věku
Translated title:
Legitimization of dance-movement therapy as a part of psychosocial education of younger school-age children
Authors:
PAJTLOVÁ, Caroline Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem výzkumné bakalářské práce je ověřit účinnost vybraných relaxačních metod na psychosociální prostředí u dětí mladšího školního věku, a na základě těchto zjištění diskutovat legitimitu vybraných relaxačních metod v rámci tanečně-pohybového kurzu dětí mladšího školního věku. V teoretické části jsou uvedeny poznatky z vývojové psychologie z oblasti psychického a emočního vývoje dětí. Dále teoretická část mapuje současné vědění o tanečně-pohybové výchově a vymezuje jednotlivé vybrané relaxační metody, které byly realizovány v rámci výzkumného šetření s dětmi mladšího školního věku. V empirické části jsou uvedeny výsledky výzkumu pomocí kvantitativního dvoufázového dotazníkového šetření a techniky kvalitativního zúčastněného pozorování dětí mladšího školního věku ve třech zájmových útvarech tanečního, pohybového a gymnastického zaměření.The aim of the bachelor research is to verify the effectiveness of selected relaxation methods on the psychosocial environment in children of younger school age and based on these findings to further discuss the legitimacy of selected relaxation methods in the dance-movement course for children of younger school age. The theoretical part presents findings from developmental psychology in the field of mental and emotional development of children. Furthermore, the theoretical part maps the current knowledge about dance-movement education and defines individual selected relaxation methods, which were implemented in a research survey with children of younger school age. The empirical part presents the results of my research using a quantitative two-phase questionnaire survey and the technique of qualitative participatory observation of children of younger school age in three areas of interest: dance, movement and gymnastics.
Keywords:
dance-movement teaching; developmental psychology; meditation; mental personal well-being; mindfulness technique; psychosocial environment; regulation of emotions and feelings; relaxation methods; younger school age; meditace; mladší školní věk; osobní duševní pohoda; psychosociální prostředí; regulace emocí; relaxační metody; tanečně-pohybová výuka; technika všímavosti; vývojová psychologie Citation: PAJTLOVÁ, Caroline. Legitimizace vybraných relaxačních metod v rámci tanečně-pohybového kurzu u dětí mladšího školního věku. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/59029