Original title:
Pobytové stopy živočichů jako námět pro přírodovědná bádání žáků 1. stupně ZŠ
Translated title:
Animal signs as a topic for inquiry in primary science education
Authors:
ŠINDELÍŘOVÁ, Michaela Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá badatelsky orientovaným vyučováním v hodinách přírodovědy a prvouky. Pokouší se ukázat žákům, že zvířata mají vlastní stopy, které po sobě zanechávají, a že díky těmto stopám lze zjistit sled událostí, co se zde událo. Cílem práce je tedy přehledně vymezit stopy živočichů, které můžeme v přírodě najít a následně zavést do praxe, kdy si žáci tyto stopy zkusí sami najít a pracovat s nimi v rámci bádání. Práce ukazuje, jak jsou žáci schopni úlohy řešit různými způsoby, a jak o úlohách přemýšlejí. Na závěr by práce měla ukázat, jak lze bádání o pobytových stopách zakomponovat do běžné školní výuky a obohatit tak žáky o další poznání. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je vymezení pojmu badatelsky orientovaného vyučování (BOV) a je zde rozebráno, jaká je úloha žáka a učitele. Dále se zde diplomová práce zabývá pobytovými stopami, jako takovými a je zde doplněna i o mezipředmětové vztahy. Praktická část obsahuje pracovní listy, které byly stvořené pro účely bádání s žáky na základní škole a dále vyhodnocení žáků, jak se jim v bádání dařilo. Diplomová práce obsahuje i další pracovní listy, které s žáky provedeny kvůli nedostatku času nebyly. Tato diplomová práce byla vypracována v rámci projektu GAJU 123/2019/S. This diploma thesis deals with research-oriented teaching in science education. It tries to show the pupils that the animals have their own traces that they leave behind, and that thanks to these traces it is possible to find out the sequence of events that happened here. The aim of this work is to clearly define the traces of animals that can be found in nature and then put into practice, where students try to find these traces themselves and further work with them in the research. The work shows how students are able to solve problems in different ways and how they think about tasks. Finally, the work should show how research on animal signs can be incorporated into regular school teaching and thus enrich pupils with further knowledge. The diploma thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part defines the concept of research-oriented teaching and discusses the role of students and teachers. Furthermore, thesis deals with animal signs, as such and it is also supplemented by interdisciplinary relationships. The practical part contains worksheets, which were created for the purpose of research with pupils in primary school and further evaluation of pupils, how they did in research. The diploma thesis also contains other worksheets that were not performed due to lack of time. The diploma thesis was drawn up as part of a project GAJU 123/2019 / S.
Keywords:
animal signs; animals; casting tracks; Framework educational program; primary school pupils; research; Research-oriented teaching; teacher; tracks; badatelsky orientované vyučování; bádání; odlévání stop; pobytové stopy; Rámcový vzdělávací program; stopy; učitel; živočichové; žáci 1. stupně ZŠ Citation: ŠINDELÍŘOVÁ, Michaela. Pobytové stopy živočichů jako námět pro přírodovědná bádání žáků 1. stupně ZŠ. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/59019