Original title:
Strategie modrého oceánu
Translated title:
Blue ocean strategy
Authors:
KALČÍKOVÁ, Martina Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem této bakalářské práce bylo zhodnotit na základě metodiky strategie modrých oceánů současnou pozici vybrané firmy XY a navrhnout doporučení pro budoucí strategii. Současné situace firmy XY byla zhodnocená pomocí finanční analýzy podniku, Business modelu, analýzy konkurenčního prostředí (Porterův model pěti sil), analýzy vnějšího okolí firmy (PESTE analýza), mapy užitku zákazníka a analýzy zákaznických preferencí, jejíž výsledky byly graficky znázorněny pomocí hodnotových křivek. Dále byla provedená SWOT analýza, která zjistila silné a slabé stránky, příležitosti a ohrožení. S využitím silných stránek a příležitostí byly generovány alternativy pro budoucí strategii firmy XY a ty byly následně zhodnoceny pomocí metody WSA. Na základě zvolené alternativy byl vytvořen nový Business model, který popisuje přínosy a omezení pro firmu XY. V závěru práce jsou popsány návrhy pro budoucí strategii na základě zvolené alternativy za využití souřadnicové sítě.The main objective of this bachelor thesis was to evaluate the current position of the selected XY company based on the blue ocean strategy methodology and to propose recommendations for the future strategy. XY's current situation was evaluated using financial analysis of the company, Business model, competitive environment analysis (Porter's five-force model), analysis of the company's external surroundings (PESTE analysis), customer benefit maps and analysis of customer preferences, the results of which were graphically illustrated using value curves. Furthermore, a SWOT analysis was conducted that identified strengths and weaknesses, opportunities and threats. Using strengths and opportunities, alternatives were generated for XY's future strategy and were subsequently evaluated using the WSA method. Based on the chosen alternative, a new Business model has been created that describes the benefits and limitations for XY. At the end of the work, the proposals for the future strategy are described based on the chosen alternative using the grid.
Keywords:
blue ocean tools; Business model; STEP analysis; SWOT analysis; Business model; nástroje modrého oceánu; PESTE analýza; SWOT analýza Citation: KALČÍKOVÁ, Martina. Strategie modrého oceánu. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/58976