Original title:
Motiv zabijačky ve výtvarném umění a možnosti jeho využití v arteterapii
Translated title:
The motif of pig-slaughtering in visual arts and its possible potential for the use in art therapy
Authors:
CARASOVÁ, Adéla Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se věnuje tradici zabijačky a její reflexe ve výtvarném umění, od žánrového umění 16. století až po současnost. Tato tradice obsahuje jak náboženský smysl a symboliku krvavé oběti, tak sekulární smysl celé události a k ní připojených zvyklostí jako upevnění pospolitosti určité skupiny lidí, nutriční a ekologická hodnota. Ve výtvarné reflexi se nachází mimo to i alegorie vlastností a tendencí člověka. Nejen skrze výtvarnou tvorbu můžeme sledovat, že tradice zabijačky pomalu mizí, ačkoli symbolika syrového masa zůstává na mysli stále. Nakonec práce reflektuje téma zabijačky v prostředí rožnovské arteterapie a sleduje jeho terapeutický potenciál. V terapeutickém využití tématu zabijačky hraje roli krev a její význam jakožto symbol životní energie. V obraze je krev metaforou nevědomých afektivních sil, především agresivních sil, které spoluutváří dynamické procesy v psychice člověka. Tak je téma zabijačky v arteterapii využito k práci s intrapsychickými konflikty. Variabilitu této práce dokládám interpretacemi obrázků studentů oboru arteterapie tvořených v rámci sebezkušenostního ateliéru. The work deals with the tradition of the pig-slaughtering and its reflection in the visual arts, from the genre art of the 16th century to the present. This tradition contains both the religion meaning and symbolism of the bloody sacrifice, as well as the secular mening of the whole event and the customs associated with it: the consolidation of the community of a certain group of people, the nutritional and ecological value. There is also an allegory of human characteristics and tendencies in artistic reflection. It is not only through artistic creation that we can observe that the tradition of the pig-slaughtering is slowly disappearing, although the symbolism of raw meat remains in mind. Finally, the work reflects on the topic of the pig-slaughtering in the environment of Rožnov art therapy and monitors its terapeutic potential. Blood plays a role in the therapeutic use of the theme of the pig-slaughtering and its importance as a symbol of life energy. In the painting, blood is a metafor for unconscious affective forces that co-create dynamic processes in the human psyche. Thus, the topic of thepig-slaughtering in art therapy is used to work within trapsychic conflicts. I prove the variability of this work by interpreting the images of students in the field of art therapy created within a self-experienced class.
Keywords:
affections; aggression; anthropology; art history; art reflection; blood; catharsis; interpretation; intrapsychic conflict; Pig-slaughtering; Rožnov art therapy; tradition; afekty; agrese; antropologie; dějiny umění; interpretace; intrapsychický konflikt; katarze; krev; rožnovská arteterapie; tradice; výtvarná reflexe; Zabijačka Citation: CARASOVÁ, Adéla. Motiv zabijačky ve výtvarném umění a možnosti jeho využití v arteterapii. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/58900