Original title:
Aproximální numerický systém u vysokoškolských studentů matematiky; evokované potenciály
Translated title:
Numerosity in college students of math; event-related potential
Authors:
VESELÝ, Denis Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato Bakalářská práce se zabývá návrhem popisu vlivu kompromisu rychlosti vůči (SAT) přesnosti, na výkon v testu aproximálně aritmetických úloh, u vysokoškolských studentů matematiky. Zaměřuje se jednak na popis neurálních korelátů zpracování čísla, měřených skrz mozkovou aktivitu, při výkonu zmiňovaných úloh. Stejně tak jako na behaviorální vliv, na výsledky těchto měření. Aproximální numerický systém (ANS), stojící za těmito koreláty, je jedním ze systémů, jež tvoří základ symbolické matematiky. Jako takový je tedy předmětem širokého výzkumného zájmu, napříč psychologickými disciplínami. Existuje však relativně nízký počet prací zabývajících se vlivem kompromisu rychlosti vůči přesnosti, jako zátěže na získaná data. A to i přesto, že se jedná o významný behaviorální fenomén kognitivních věd. Udává totiž tendenci jedince dosahovat nízkých reakčních časů na úkor přesnosti a vice versa. Práce se tedy věnuje popisu, jak aproximálního numerického systému, tak kompromisu rychlosti vůči přesnosti, navrhuje možnosti testování obou fenoménů a nastiňuje další možné směřování ANS výzkumů obdobného zaměření.This bachelor thesis deal with design proposal of description of speed-accuracy tradeoff (SAT) influence, on approximal arithmetic tasks; at college math students. We focuses on description of neural correlates of number processing; measured through brain activity of performance at tasks mentioned above. Second interest of ours, aims for analysis of possible behavioral influence, arises in these tasks. Approximate number system (ANS) is one of theoretical neurocognitive systems, responsible for such processing. And thus, it creates basis for symbolic math understanding. As this, there is strong research interest for investigation of its functions. Nevertheless, it seems like there is just trifling number of works, which are focused on hypothetical SAT influence on collected evidence. Despite the fact, that SAT is rather important phenomenon in cognitive science. It describes individual's tendency, for trading reaction speed for reaction accuracy and vice versa. And so, this work pursue description of ANS and SAT, propose possibilities of testing both phenomena and also tries to illustrate theoretical future of researches of similar character.
Keywords:
approximate number system; EEG; evoked potentials; numerosity; reakction time; speed-accuracy tradeoff; aproximální numerický systém; EEG; evokované potenciály; kompromis rychlosti vůči přesnosti; numerozita; reakční časy Citation: VESELÝ, Denis. Aproximální numerický systém u vysokoškolských studentů matematiky; evokované potenciály. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/58687