Original title:
Pověsti Středních Brd v mateřské škole
Translated title:
Legends of Central Brdy in Kindergarten
Authors:
SAZIMOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce Pověsti středních Brd v mateřské škole je navrhnout a zrealizovat vzdělávací program, který děti předškolního věku seznámí s vybranými pověstmi Středních Brd. V teoretické části se práce zaměřuje na vzdělávání v mateřských školách, jeho současnou podobu a plánování, na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dalším bodem teoretické části je pověst jako literární žánr i stručný obsah pověstí, které se zabývají nejbližším okolím dané školy. Není vynechán ani stručný popis Brd. V praktické části jsou zpracovány tři tematické celky zaměřené na seznámení předškolních dětí s pověstmi Brd. Celky komplexně působí na osobnost dětí pomocí vhodných metod pro předškolní vzdělávání. Pro vyhodnocení zpracovaného programu byla využita metoda pozorování, reflexe z videozáznamu, hodnotícího rozhovoru s učitelkou dané třídy a rozhovor ověřující poznatky dětí. Připravený materiál se ukázal jako funkční a vhodný k opakované realizaci i pro další ročníky dětí.The aim of this work ?Pověsti středních Brd? in Kindergarten is to design and implement a thematic unit that will acquaint preschool children with selected legends of the central part of Brds. In the theoretical part, the work focuses on education in kindergartens, its current form and planning, and the Framework Educational Program for Preschool Education. Another point of the theoretical parts is legend as a literary genre as well as a brief content of legends which deal with the immediate surroundings of the school. The final work also contains a brief description of the Brd area. In the practical part, there are three thematic units focused on acquainting preschool children with the legends of Brd. The units have a comprehensive effect on the personality of children using appropriate methods for preschool education. For the evaluation of the processed program the observation method, reflections from a video recording, an evaluation interview with the teacher of the given class and an interview verifying the children's knowledge. The prepared material proved to be functional and suitable for repeated realization in kindergarten across different year groups.
Keywords:
Brds; educational offer; Fabian; legends; preschool education; Brdy; Fabián; pověst; předškolní vzdělávání; vzdělávací nabídka Citation: SAZIMOVÁ, Kateřina. Pověsti Středních Brd v mateřské škole. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/58684