Original title:
Ideální učitel z pohledu žáků
Translated title:
An ideal teacher from the point of view of pupils
Authors:
HNUDOVÁ, Sára Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na pohled na ideálního učitele. Zkoumá, jaké jsou klíčové vlastnosti ideálního učitele z pohledu žáků pátých ročníků prvního stupně a devátých ročníků druhého stupně základních škol a zda se jejich pohled liší. Práce je rozčleněna na dvě části, a to teoretickou a praktickou - výzkumnou část. Teoretická část obsahuje vymezení učitelské profese, požadavky na vyučující a jejich profesní kompetence. Dále jsou uvedeny informace o příslušných vývojových obdobích zkoumaných respondentů. Praktická část je zaměřena na výzkum a hierarchizaci klíčových vlastností učitele dle odpovědí dotázaných žáků. Klasifikace byla vytvořena na základě výsledků dotazníkového šetření. Sestavený dotazník vycházel z poznatků zaznamenaných v teoretické části, zejména z kompetencí učitele. Dále je v praktické části zhodnoceno, zda se pohled na ideálního učitele mezi jednotlivými zkoumanými věkovými kategoriemi liší. The bachelor thesis focuses on the view of the ideal teacher. It examines the key characteristics of the ideal teacher from the point of view of fifth and ninth grade primary school pupils and whether their perspective differs. The bachelor thesis is divided into two parts, the theoretical and practical part - research. The theoretical part contains the definition of the teaching profession, the requirements for teachers and their professional competences. The information on the relevant development periods of the surveyed respondents, are provided further. The practical part focuses on research and hierarchy of the key characteristics of the teacher according to the answers of the questioned pupils. The classification was based on the results of the questionary investigation. The questionary was based on the knowledge obtained in the theoretical part, in particular from the competences of the teacher. In the practical part it is further evaluated whether the view of the ideal teacher differs between the individual age categories that were examined.
Keywords:
authority; competences of a teacher; ideal teacher; preferences; pupils; questionnaire survey; requirements for teachers; research; teacher; teacher qualities; autorita; dotazníkové šetření; ideální učitel; kompetence učitele; požadavky na učitele; preference; učitel; vlastnosti učitele; výzkum; žáci Citation: HNUDOVÁ, Sára. Ideální učitel z pohledu žáků. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/58586