Original title:
Tvorba naučné trasy pro děti předškolního věku
Translated title:
Creation an educational route for preschool children
Authors:
MAZÁKOVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá environmentální výchovou v mateřské škole a tvorbou naučné trasy. Teoretická část práce obsahuje informace a základy historie environmentální výchovy. Zaměřuje se také na legislativní zakotvení v rámci České republiky a předškolního vzdělávání. V neposlední řadě seznamuje s konkrétním využitím environmentální výchovy v mateřských školách. Zaměřuje se na cíle a vhodné metody pro předškolní vzdělávání. V praktické části byla využita metoda přírodovědných vycházek a naučné stezky a byly vytvořeny naučné trasy pro děti předškolního věku. Trasy byly situovány do konkrétní oblasti Křemežska, jež bývá často cílem procházek MŠ Chlum a je v docházkové vzdálenosti i pro MŠ Křemže. V této lokalitě se nachází louky, les, potůček, potok, mlýnský náhon, lipová alej a mlýn. Je přístupná pro pěší, leží mimo hlavní dopravní cestu. Na naučných trasách byly vytvořeny tři výukové programy na témata Voda, Rostliny a Neživá příroda. V každém programu je šest zastavení, jimiž provádí konkrétní víla či skřítek dle tématu. Vznikl metodický materiál pro pedagogy místních mateřských škol, který obsahuje obecné informace o trasách a detailně popisuje jednotlivá zastavení. Přílohová část zahrnuje veškerý potřebný materiál pro využití na trasách.The thesis deals with the environmental education in kindergarten and creation of the educational trail. The theoretical part of the thesis contains information and basic facts about history of environmental education. It also focuses on the legislative entrenchment within the Czech Republic and preschool education. Finally, it introduces the specific use of environmental education in kindergartens. It focuses on objectives and suitable methods for preschool education. In the practical part, the method of nature walks and educational trails was used and educational trails for preschool were created. The trails were specifically situated into the area of Křemežsko, which is often the destination of walks of Kindergarten Chlum and is also within walking distance for Kindergarten Křemže. In this location are meadows, forest, brook, stream, mill drive, linden alley and mill. It is accessible for pedestrians, lies off the main road. Three teaching programs were created on the educational trails concerning the topics Water, Plants and Lifeless Nature. In every program are six stops, guided by specific fairy or pixie according to the topic. The methodological material for teachers of local kindergartens was created, containing general information about trails, describes individual stops in detail and the annex includes all the necessary material for use on the trails.
Keywords:
educational trail; Environmental education; preschool education; environmentální výchova; naučná trasa; předškolní vzdělávání Citation: MAZÁKOVÁ, Lenka. Tvorba naučné trasy pro děti předškolního věku. České Budějovice, 2021. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/58510