Original title:
Netradiční hudební nástroje a jejich využití v mateřské škole pro rozvoj rytmického cítění dětí předškolního věku
Translated title:
Unusual Musical Instruments and Their Use in Kindergarten for Rhythmic Ability Development of Preschool Children
Authors:
VAŇKOVÁ, Gabriela Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje tématu Netradiční hudební nástroje a jejich využití v mateřské škole pro rozvoj rytmického cítění dětí předškolního věku. V teoretické části se práce zaměřuje na současné pojetí hudebního vzdělávání vzhledem k potřebám předškolního věku a z hlediska podmínek dle Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Práce bere ohled na charakteristické vývojové zvláštnosti a rozvoj individuálních hudebních schopností a dovedností dítěte. Je zde zaznamenáno, jakým způsobem hudba ovlivňuje osobnost dítěte a jeho vývoj. Dále jsou systematizovány tradiční a netradiční dětské hudební nástroje a jsou zařazeny do kontextu Orffovy metody. V praktické části je vytvořen program pro seznámení s hrou na netradiční hudební nástroje ověřený v praxi mateřské školy. Jsou zde zkoumány výhody a nevýhody spojené s výrobou a využitím netradičních hudebních nástrojů. Program je rozdělen do deseti lekcí podle daného témat vycházejících z TVP mateřské školy, dále je zde podrobně popsána výroba hudebního nástroje, motivace a realizace činnosti. Na závěr každé lekce je popsána reflexe s dětmi a sebereflexe učitelky.This bachelor thesis is dedicated to the topic of unusual musical instruments and their use in kindergarten for rhytmic ability development of preschool children. The aim of the theoretical part is the current view of musical education in accordance with the needs of preschool age and the terms of Framework Educational Programme for Preschool Education. The work takes into account developmental peculiarities and the development of individual musical skills and traits of children. We can also find how does music influence the personality of a child and its development as well as the systematization of unusual musical instruments for children, which are followingly classified in the context of Orff´s method. A programme for getting familiar with playing an unusual musical instruments approved in the nursery school practice is introduced in the practical part of the thesis. Another important point is the advantages and disadvantages of manufacturing and usage of unusual musical instruments. The whole of the programme is divided into ten lectures based on topics in accordance with Classroom Educational Programme for Preschool Education as well as the manufacture of an unusual musical instruments along with the motivation and the realisation of the activity. Reflection with children and self-reflection of the teacher is described at the end of each lecture.
Keywords:
body game; folk song; kindergarten; preschool age; rhytmic feeling; Unusual musical instruments; lidová píseň; mateřská škola; Netradiční hudební nástroje; předškolní věk; RVP PV; rytmické cítění Citation: VAŇKOVÁ, Gabriela. Netradiční hudební nástroje a jejich využití v mateřské škole pro rozvoj rytmického cítění dětí předškolního věku. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/57759