Original title:
Využití pohádkových témat se zaměřením na sourozenecké vztahy se žáky základní školy ze sociálně slabých rodin
Translated title:
The use of fairy rale themes with a focus on sibling relationship with elementary school pupils from socially disadvantaged families
Authors:
PALEČKOVÁ, Adéla Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá využitím pohádkových témat se zaměřením na sourozenecké vztahy pěti dětí ze sociálně slabých rodin ve věku 10-11 let. Hlavním těžištěm zájmu je srovnání výpovědí dětí o jejich vztahu k sourozencům a jejich odrazu ve výtvarné tvorbě, konkrétně v obrázcích pohádek se sourozeneckou tématikou. Teoretická část je věnovaná popisu teoretických východisek, které tvoří oporu pro praktickou část. Praktická část je zaměřena na interpretaci obrázků vybraných dětí a hledání souvislostí s jejich výpověďmi.The bachelor's thesis deals with the use of fairy tale themes with a focus on the sibling relationships of five children aged 10-11 years from socially disadvantaged families. The main focus of interest is to compare children's statements about their relationship to siblings and their reflection in their pictures, specifically in pictures of fairy tales with sibling themes. The theoretical part contains the description of the theoretical basis, which forms the basis for the practical part. The practical part is focused on the interpretation of pictures of selected children and finding connections with their statements.
Keywords:
Art Therapy; Elementary school; Fairytales; Family with social disabilities; Sibling constellations; Sibling relationships; Arteterapie; Pohádky; Sociálně slabá rodina; Sourozenecké konstelace; Sourozenecké vztahy; Základní škola Citation: PALEČKOVÁ, Adéla. Využití pohádkových témat se zaměřením na sourozenecké vztahy se žáky základní školy ze sociálně slabých rodin. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/56403