Original title:
Vitráž jako východisko pro výtvarnou řadu na ZUŠ
Translated title:
Vitrage as a basic for series of creative lesson on Elementary Art School (theoretical-project thesis)
Authors:
KŘEPELKOVÁ, Lenka Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a projektovou. Teoretická část se nejdříve obecně zabývá vitráží jako prvkem v architektuře a pozornost je věnována také vývoji lidového malířství na sklo v Čechách, které bylo nedílnou součástí historického vývoje sklomalby u nás. Dále se práce zaměřuje na vitráž coby námět ve výtvarné kultuře. Jedná se o vývoj zasklívání okenních otvorů od nejstarších zmínek a důkazů o používání těchto metod až po moderní impulzy 20. století. Druhá část práce je věnována výtvarným činnostem ve výtvarné výchově a také pojednává o rámcovém vzdělávacím programu této výchovy. Okrajová pozornost je směřována i k projektovému vyučování na ZUŠ a historickému vhledu do této problematiky. Projektová část představuje vitráž jako specifický námět výtvarné řady v rámci výtvarných činností na ZUŠ. V první části řeší organizaci, přípravu a částečnou realizaci vyučovacích jednotek. Ve druhé části projektové práce jsou popsány jednotlivé výukové lekce a jejich reflexe. Součástí je také obrazová fotodokumentace uskutečněných hodin. The following dissertation thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part firstly examines stained glass as an architectural element. The attention is mainly paid to the Bohemian folklore glass painting, which was an integral part of the historical development of glass painting in our country. Furthermore, it focuses on the stained glass as a subject matter in art. This concerns the development of glazing window-apertures from the oldest references and proofs of using such methods to the modern impulses of the 20th century. Secondly, the theoretical part discusses art activities in art classes as well as their relation to the Framework Education Programme. Finally, minor attention is given to project-based learning at art schools together with the historical view of this issue. The practical part of this thesis aims to introduce stained glass as a specific subject matter of art series in pursuance of activities at art schools. Firstly, the organisation, preparation and partial realisation of lessons are discussed. Secondly, the particular lessons and their reflections are described. Additionally, the photo documentation of the lessons realized is included.
Keywords:
art series; glass; glasspainting; Gothic style; project; stained glass; gotika; projekt; sklo; sklomalba; vitráž; výtvarná řada Citation: KŘEPELKOVÁ, Lenka. Vitráž jako východisko pro výtvarnou řadu na ZUŠ. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/56272