Original title:
Porozumění a postoj studentů učitelství k ilustracím v učebnicích přírodopisu a biologie
Translated title:
University students' understanding and attitude to illustrations in biology textbooks
Authors:
ZÍKOVÁ, Eva Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této bakalářské práce bylo zjistit porozumění a subjektivní názory studentů na ilustrace vyskytující se v učebnicích přírodopisu a biologie. Dalším úkolem bylo provést analýzu zaměřující se na použité ilustrace v učebnici biologie člověka pro základní, střední a vysokou školu. Literární přehled se zaměřuje na vymezení učebnic, jejich funkci a části s důrazem na vizuální stránku učebnic. Dále jsou představeny vybrané výzkumy zabývající se obrazovým materiálem v učebnicích. Samotný výzkum probíhal u studentů Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích prostřednictvím dotazníkového šetření. Výsledky byly následně rozšířeny o informace získané uspořádáním diskuze ve focus group. V rozhovoru byly se studentkami učitelství přírodopisu probírané otázky z dotazníkového šetření a zjišťovány detailnější informace ohledně obrázků.The aim of this bachelor thesis was to find out the understanding and subjective opinions of students on illustrations occurring in textbooks of natural history and biology. Another task was to perform an analysis focusing on the illustrations used in the textbook of human biology for primary, secondary and higher education. The literature review focuses on the definition of textbooks, their function and parts with emphasis on the pictorial part of textbooks. Furthermore, selected researches dealing with pictorial material in textbooks are presented. The research itself was conducted among students of the Faculty of Education of the University of South Bohemia in České Budějovice through a questionnaire survey. The results were then expanded with information obtained by organizing a focus group discussion. In the interview, the students of science teaching discussed the questions from the questionnaire survey and found out more detailed information about the pictures.
Keywords:
biology textbook; focus group; human biology; pictorial component of textbooks; questionnaire survey; biologie člověka; dotazníkové šetření; focus group; obrazová složka učebnic; učebnice přírodopisu Citation: ZÍKOVÁ, Eva. Porozumění a postoj studentů učitelství k ilustracím v učebnicích přírodopisu a biologie. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/56236