Original title:
Účinnost aktivizačních výukových metod v přírodovědném vzdělávání na primárním stupni základních škol
Translated title:
Effectiveness of activation teaching methods in science education at the primary level of elementary schools
Authors:
HLINŠŤÁKOVÁ, Anna Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na zhodnocení efektivity aktivizačních výukových metod v přírodovědném vzdělávání na prvním stupni základní školy. Data byla získávána ve dvou paralelních třídách, ve kterých probíhalo vyučování s aktivizačními prvky a vyučování bez aktivizačních prvků. Výzkumu se celkem účastnilo 60 žáků 3.- 5. tříd. Po vyhodnocení průzkumu se ukázalo, že vyučovací jednotky s využitím aktivizačních prvků se jeví jako efektivnější pro osvojování nových poznatků než výuka vedená tradičním způsobem.The diploma thesis is focused on the evaluation of the effectiveness of activating teaching methods in science education at the first stage of primary school. The data were obtained in two parallel classes, in which teaching with activating elements and teaching without activating elements took place. The total of 60 pupils from the 3rd to the 5th classes participated in the research. After evaluating the survey, it turned out that teaching units using activation elements appear to be more effective in acquiring new knowledge than teaching in the traditional way.
Keywords:
activating teaching methods; experiment; primary school; science education; aktivizující výukové metody; experiment; primární stupeň základní školy; přírodovědné vzdělávání Citation: HLINŠŤÁKOVÁ, Anna. Účinnost aktivizačních výukových metod v přírodovědném vzdělávání na primárním stupni základních škol. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/56230