Original title:
Pracovní zátěž učitelů střední školy a její zvládání
Translated title:
Secondary School Teachers' workload and their coping with it
Authors:
KUBÁTOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Profese učitele patří v dnešní době k těm povoláním, které jsou nejvíce ohroženy syndromem vyhoření. Problém vyhoření učitelů je v současnosti velmi diskutovaným a probíraným tématem. Ve své bakalářské práci se zabývám pracovní zátěží středoškolských učitelů a způsoby řešení konfliktních situací. Teoretická část obsahuje informace získané studiem odborné literatury o pracovní zátěži, stresu, syndromu vyhoření a jeho prevenci. Praktická část shrnuje výsledky a analýzu mého dotazníkového šetření a výzkumných rozhovorů s učiteli střední odborné školy (střední škola ve středně velkém městě) a metody, které učitelé používají ke zvládání stresu.Teaching is among the professions with the highest risk of occupational burnout. Even though this issue was described and discussed in detail many times before, no effective solution has been found so far. In my bachelor thesis, I will focus on the work load of high school teachers and how to cope with it. In the theoretical part I will explain basic terms such as work load, stress, occupational burnout and stress prevention. In the practical part I will analyze the level of work load on Secondary Technical School in Klatovy. I will also describe methods used to cope with the stress.
Keywords:
occupational burnout; Secondary Technical School in Klatovy; stress; stress prevention.; work load; pracovní zátěž; prevence stresu a syndromu vyhoření.; stres; Střední škola; syndrom vyhoření; učitel Citation: KUBÁTOVÁ, Kateřina. Pracovní zátěž učitelů střední školy a její zvládání. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/54006