Original title:
Teaching and Testing Vocabulary (at Lower Secondary School Level)
Authors:
BARTUŠOVÁ, Michaela Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This diploma thesis deals with vocabulary teaching and subsequent vocabulary testing at lower secondary school level. The thesis is traditionally divided into theoretical and practical parts. The main part of the theoretical introduction is devoted to the description of teaching methods used in teaching foreign language vocabulary, which must include all aspects of vocabulary - meaning, form and use. In addition to various methods of vocabulary presentation, the thesis deals with appropriate methods of vocabulary practicing and subsequent vocabulary testing. The practical part is based on observation of English lessons at primary schools. In addition to the observation, a method of interview done with all the observed teachers is also used, in which the student finds out which methods the teachers use for teaching and testing vocabulary. The student finds out which methods of vocabulary teaching and practicing are actually used in practice. The research also includes testing the learned vocabulary and finds out which methods of testing the vocabulary knowledge teachers use most often. On the basis of the research the diploma thesis evaluates whether teachers actually use such methods that lead to pupils' ability to use the learned vocabulary for an effective communication. Tato diplomová práce se zabývá výukou a následným testováním slovní zásoby na druhém stupni základních škol. Práce je tradičně rozdělena na část teoretickou a praktickou. Stěžejní část teoretického úvodu je založena na popisu vyučovacích metod používaných při výuce cizojazyčné slovní zásoby, které musejí zahrnout všechny aspekty slovní zásoby - tedy význam, formu a užití. Kromě různých metod prezentace slovní zásoby se práce věnuje vhodným metodám procvičování a následnému testování slovní zásoby. Praktická část je založena na pozorování hodin anglického jazyka na základních školách. Kromě pozorování je ještě použita metoda rozhovoru se všemi pozorovanými učiteli, ve kterém diplomantka zjišťuje, jaké metody učitelé používají pro výuku a testování slovní zásoby. Diplomantka zjišťuje, jaké metody výuky a procvičování slovní zásoby se skutečně využívají v praxi. Výzkum dále zahrnuje testování naučeného lexika a zjišťuje, jaké metody testování znalostí slovní zásoby učitelé nejčastěji používají. Na základě provedeného výzkumu diplomantka zhodnotí, jestli učitelé skutečně používají takové metody, které vedou ke schopnosti žáků použít naučenou slovní zásobu k efektivní komunikaci. Citation: BARTUŠOVÁ, Michaela. Teaching and Testing Vocabulary (at Lower Secondary School Level). České Budějovice, 2020. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/52693