Original title:
Šikana a zdravý životní styl
Translated title:
Chicane and Healthy Lifestyle
Authors:
DUŠKOVÁ, Ivona Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své bakalářské práci se zabývám souvislostmi mezi agresivitou dětí ve škole a jejich zdravým životním stylem. V teoretické části je věnována pozornost problematice šikany ve škole, jaké jsou její projevy, co je její příčinou, vývojová stadia šikany. Dále se ve své práci zabývám osobnostními charakteristikami agresora a jak s ním pracovat. Dotýkám se také pojmu zdraví, jeho determinanty a následně faktory, které mohou zmírňovat projevy agresivity u dětí z pohledu zdravého životního stylu, jako je například pohybové aktivity ve škole, cviční jógy, vegetariánství. V poslední části teorie se zmiňuji o Projektu {\clqq}Škola podporující zdraví``, jaké jsou jeho cíle, úkoly{\dots}Zmiňuji se také o novém předmětu na základních školách Výchova ke zdraví. Praktická část se skládá z dotazníkového šetření, jehož účelem je zjistit, jaké mají žáci vůbec povědomí o šikaně. Zda se s ní již setkaly. Ba dokonce zda se oni sami nestali obětí šikany. Jaké jsou důvody agresivního chování dětí již na základních školách. Dotazník byl rozdán na základní škole v Jindřichově Hradci a na základní škole v Českých Budějovicích a to z důvodu zjištění rozdílu ve výskytu šikany mezi krajským městem a městem s menším počtem obyvatel. Z provedeného dotazníku jsem zjistila, že žáci na základních školách mají již povědomí o šikaně. Někteří z nich se již sami stali obětí agresivního chování svého spolužáka. Dále také bylo dotazníkovým šetřením zjištěno, že agresoři nebyli ve většině případů potrestáni. Z průzkumu je také patrné, že výskyt šikany na obou školách je téměř vyrovnaný.In my bachelor thesis I deal with connections between aggressivity, which can turn up at school and healthy lifestyle of children. In my theoretical chapter I engage in problems of school´s chicane. Its expressions reasons, developmental points etc. Otherwise I engage in personality parameter of aggressors and how should be people proceed with this children. I touch term of health, its determinants and then I write about components, which can lower some expressions of children´s aggressivity from point of view healthy lifestyle. For example, some physical education, yoga, vegetarianism etc. In the last of my theoretical chapter I engage in some Project {\clqq}School, which supports health``. There are some information about its targets, tasks etc. I engage in a new object at schools {\clqq}Health education``. My practical chapter includes some questionnaire owing to I want to trace some knowledge of students about chicane. If they meet with this problem in their life. On the other side, if some student was victim of chicane behaviour. I put some question, what are the reasons of aggressive behaviour of children, who visit some Primary school. Questionnaire was give out at Primary school in Jindřichův Hradec and at Primary school at České Budějovice. I want to find out some differences between school in České Budějovice and Jindřichův Hradec. Results were, that some students at Primary school have some knowledge about chicane. Some of these were victim of chicane. Aggressives students were not punish for their aggressive behaviour. From questionnaire we can read, that differences between school in České Budějovice a Jindřichův Hradec are not humungous.
Keywords:
aggressivity; chicane; free time; healthy lifestyle; vegetarianism; yoga; agresivita; jóga; vegetariánství; volný čas; zdravý životní styl; šikana Citation: DUŠKOVÁ, Ivona. Šikana a zdravý životní styl. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/13568