Original title:
Arteterapeutická dílna s dětmi předškolního věku (a některé znaky výtvarného projev v tomto období)
Translated title:
Art Therapy Workshop with Pre-school Children (and several sings of creative expression in this age)
Authors:
HRONKOVÁ, Marcela Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je věnována dětem předškolního věku, jejich výtvarnému projevu a vývoji výtvarného zobrazování, zvláště pak při arteteraputickém vedení. Teoretická část popisuje psychický vývoj v předškolním období, kompetence v oblasti pohybové, poznávací a emoční. Dotýká se některých obecně známých ontogenetických modelů vztahujících se k vývoji výtvarného projevu a popisuje znakosloví dětské výtvarné tvorby. Praktická část obsahuje kazuistiku dítěte, které navštěvovalo arteterapeutickou dílnu v rámci mateřské školy. Dokládá možnosti výtvarného a metodického působení v rámci nadstandardního výtvarného působení v prostředí mateřské školy. Obrazová část obsahuje vybrané práce sledovaného dítěte a pro snadnější uchopitelnost kontextu je nedílnou součástí kazuistiky.This bachelor thesis deals with pre-school chidren, their creative expression and development of creative image making, especially under art therapy guidance. The theoretical part describes psychological development during the pre-school period.It specificall addresses developing competencies in the motor, cognitive and emotional spheres. It includes several generally known models of ontogeny related to the development of creative expression and describes lexical semiotics of childrensartworks. The practical part includes a case study of a child, that was monitored while attending art therapy workshops in kindergarten. It documents possibilities of art ifluence within the frame of above-standard art influence in the kindergarten enviroment. The image part contains selected works of the monitored child, in order to provide a context for the findings described in the practical part. The images form an integral part of the particular case study. Citation: HRONKOVÁ, Marcela. Arteterapeutická dílna s dětmi předškolního věku (a některé znaky výtvarného projev v tomto období). České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/5317