Original title:
Srovnávací genderová analýza učebnic pro výuku německého jazyka v prvních dvou ročnících čtyřletých gymnázií
Translated title:
A Comparative Gender Analysis of Textbooks for German Teaching in the 1th and 2th Class of High School.
Authors:
HOLÍNOVÁ, Alena Document type: Master’s theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Zadání diplomové práce vychází z potřeby reagovat na zažité stereotypní vnímání rolí mužů a žen ve společnosti. S tímto negativním jevem se setkáváme jak ve výchově doma, tak i ve škole. Cílem diplomové práce bylo srovnat z genderového hlediska dvě učebnice německého jazyka pro první dva ročníky čtyřletých gymnázií a poukázat na jejich nedostatky. Byla provedena analýza výsledků ankety, která potvrdila, že studenti a studentky své role vnímají obdobně a z genderového hlediska nesprávně.The theme of this thesis had arisen from the need to reflect on the present stereotype perception of male and female roles within the society. This negative phenomenon can be noticed in family education as well as in schools. The main objective of the thesis was to compare and analyze two textbooks of German for secondary schools considering the aforementioned gender point of view and specify their drawbacks. A questionnaire was carried out and subsequently analysis made of the results, which confirmed that male and female students understand their roles in a similar way as the stereotype makes them to, therefore incorrectly from the gender view point.
Keywords:
gender analysis of textbooks; gender linguistic; genderová analýza učebnic; genderová lingvistika Citation: HOLÍNOVÁ, Alena. Srovnávací genderová analýza učebnic pro výuku německého jazyka v prvních dvou ročnících čtyřletých gymnázií . České Budějovice, 2006. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/1744