Název:
Podmínky práce učitele v současné společnosti
Překlad názvu:
Conditions of work of a teacher in today's society
Autoři:
Váchová, Markéta ; Urbánek, Petr (vedoucí práce) ; Majerčíková, Jana (oponent) ; Stará, Jana (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Dizertační práce se věnuje tématu podmínek práce učitele v současné společnosti. Jelikož je mnoho druhů podmínek práce učitele a tato problematika se dá zkoumat z mnoha úhlů pohledu, zaměřila jsem se na podmínky, které mohou v práci učitele vyvolávat morálně dilematické situace. Cílem práce je otevřít doposud málo diskutované téma v oblasti profese učitele. Práce má teoreticko-empirický charakter. Její teoretická část představuje základní poznatky související s tématy významnými pro zpracovávanou problematiku (společnost; současná společnost; učitel a jeho práce; profese učitele; komunikace učitele; stres v učitelské práci; morální dilemata; morální distres). Cílem výzkumu popsaného v metodologické a praktické části je získání podrobných informací o situacích, které pro učitele v jejich práci představují morální dilema. Bylo tedy přistoupeno ke smíšenému výzkumu, který by tento cíl nejlépe naplnil. Kvalitativní část obsahuje dvacet vedených polostrukturovaných rozhovorů s vybranými učiteli na téma morálně dilematických situací v jejich práci. Následovala analýza rozhovorů a rozdělení morálně dilematických situací do kategorií: učitel vs. rodiče žáků; učitel vs. jeho kolegové; učitel vs. vedení školy; učitel vs. podmínky jeho práce. Tyto kategorie byly dále syceny novými situacemi, které uváděli...The dissertation is devoted to the subject of the teacher's working conditions in contemporary society. Since there are many types of conditions of a teacher's work and this issue can be examined from many points of view, I focused on the conditions that can cause morally dilemmatic situations in a teacher's work. The aim of the thesis is to open up a hitherto little discussed topic in the field of the teaching profession. The work has a theoretical-empirical character. Its theoretical part presents basic knowledge related to topics relevant to the issue under consideration (society; contemporary society; teacher and his work; teacher's profession; teacher's communication; stress in teaching work; moral dilemmas; moral distress). The aim of the research described in the methodological and practical part is to obtain detailed information about situations that represent a moral dilemma for teachers in their work. A mixed research approach was therefore undertaken to best fulfill this objective. The qualitative part contains twenty conducted semi-structured interviews with selected teachers on the topic of morally dilemmatic situations in their work. This was followed by the analysis of interviews and the division of morally dilemmatic situations into categories: teacher vs. parents of pupils; teacher...
Klíčová slova:
dotazníkovéšetření; morální dilema; práce učitele; rozhovory; současná společnost; stres; učitel; contemporary society; interviews,questionnaire; moral distress; stress; teacher; teacher's work