Original title:
Horizontální nesoulad mezi zaměstnáním a vzděláním v České republice
Translated title:
Horizontal job-education mismatch in the Czech Republic
Authors:
Veřtát, Jakub ; Pertold, Filip (advisor) ; Pintera, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Most studies examining a mismatch between education and job focus only on vertical mismatch, i.e. the discrepancy between the level of education attained and the level required for a given job. Less attention has been paid to the match between the field of study and job, so-called horizontal mismatch. This thesis explores horizontal mismatch among tertiary-educated workers in the Czech Republic. First, we measure the incidence of horizontal and full mismatch (combination of horizontal and vertical mismatch) between 2005 and 2019. Second, we examine determinants of horizontal mismatch using the binary logit model and full mismatch determinants using the multinomial logit model. We apply two different objective measures of horizontal mismatch. The results suggest that the incidence of horizontal mismatch has slightly decreased since 2005, while the incidence of full mismatch has more than doubled. Among other factors, the field of study significantly affects the likelihood of horizontal and full mismatch. Gender influences only the probability of full mismatch.Většina studií zabývajících se nesouladem mezi vzděláním a zaměstnáním se soustředí pouze na vertikální nesoulad, tj. na nesoulad mezi úrovní dosaženého vzdělání a úrovní požadovanou pro dané zaměstnání. Méně pozornosti je věnováno shodě mezi oborem studia a zaměstnáním, tzv. horizontálnímu ne- souladu. Tato práce zkoumá horizontální nesoulad mezi terciárně vzdělanými pracovníky v České republice. Nejdříve měříme výskyt horizontálního ne- souladu a celkového nesouladu (kombinace horizontálního a vertikálního ne- souladu) v letech 2005 až 2019. Za druhé zkoumáme determinanty horizon- tálního nesouladu za použití binárního logit modelu a determinanty celkového nesouladu za použití multinomiálního logit modelu. Používáme dvě různá ob- jektivní měření horizontálního nesouladu. Výsledky naznačují, že výskyt hori- zontálního nesouladu se od roku 2005 mírně snížil, zatímco výskyt celkového ne- souladu se více než zdvojnásobil. Kromě jiných faktorů ovlivňuje pravděpodob- nost horizontálního a celkového nesouladu také obor studia. Pohlaví ovlivňuje pouze pravděpodobnost celkového nesouladu.
Keywords:
Czech Republic; determinants of educational mismatches; Horizontal job-education mismatch; incidence of educational mismatches; tertiary education; determinanty vzdělávacích nesouladů; Horizontální nesoulad mezi zaměstnáním a vzděláním; terciární vzdělávání; výskyt vzdělávacích nesouladů; Česká republika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175769