Název:
Performance utrpení a slasti: Playthrough Resident Evil: Village optikou psychoanalytické teorie diváctví
Překlad názvu:
Performing Pleasure and Suffering: Resident Evil: Village Playthroughs Through the Lens of Psychoanalytic Film Theory
Autoři:
Formánková, Lucie ; Anger, Jiří (vedoucí práce) ; Česálková, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Klíčová slova (česky): Psychoanalytická filmová teorie, Masochismus, Teorie diváctví, Resident Evil: Village, Videohry, Playthrough Keywords (in English): Psychoanalytic film theory, Spectatorship, Masochism, Resident Evil: Village, Video games, Playthrough Abstrakt (česky): Idea diváka coby souboru emočních, percepčních a identifikačních procesů se od počátků psychoanalytické filmové teorie vázala na dispozitiv kinosálu, kde je hlavním hybatelem duševních procesů pohyblivý obraz na plátně. Diváka tak klasická psychoanalytická teorie chápe jako v temnotě ukrytou, pasivně přijímající figuru v individuálním svazku s audiovizuálním dílem. K čemu však dochází, jsou-li emoce vyvolané filmem obnaženy, pozice, s níž se konzument identifikuje, tematizována výrazovými prostředky nových médií a vzájemně vyjednána podmínkami stanovenými specifickým audiovizuálním dílem? Jak můžeme z hlediska psychoanalytické teorie diváka k takovému modelu přistupovat? K jakým procesům dochází na straně diváka coby aktivního participanta, který své sledování filmu zviditelňuje, reflektuje a performuje v kontextu současné online kultury? Fenomén tzv. playthrough videí pracuje s motivem umístění sebe sama, svých reakcí a postojů k danému dílu přímo do pohyblivého videoherního obrazu. Hráč se tak stává performerem, jehož zachycená...Klíčová slova (česky): Psychoanalytická filmová teorie, Masochismus, Teorie diváctví, Resident Evil: Village, Videohry, Playthrough Keywords (in English): Psychoanalytic film theory, Spectatorship, Masochism, Resident Evil: Village, Video games, Playthrough Abstract (in English): The idea of the spectator as a set of emotional, perceptual, and identification processes has been linked since the beginnings of psychoanalytic film theory to the disposition of the cinema, where the main driver of mental processes is the moving image on the screen. Thus, classical psychoanalytic theory understands the viewer as a figure hidden in darkness, passively receiving in an individual union with the audiovisual work. But what happens when the emotions evoked by the film are laid bare, the position with which the consumer identifies is thematized by the expressive means of new media and mutually negotiated by the conditions set by the specific audiovisual work? How can we approach such a model in terms of the psychoanalytic theory of spectatorship? What processes occur on the viewer's part as an active participant who makes their film viewing visible, reflects, and performs in the context of contemporary online culture? The phenomenon of so-called playthrough videos works with the motif of placing oneself, one's reactions,...
Klíčová slova:
Psychoanalytická filmová teorie|Masochismus|Teorie diváctví|Resident Evil: Village|Videohry|Playthrough; Psychoanalytic film theory|Spectatorship|Masochism|Resident Evil: Village|Video-games|Playthrough