Original title:
Hudební program pro děti předškolního věku s atypickým vývojem řeči
Translated title:
Musical program in pre-primary education for children with atypical language development
Authors:
Waloschková, Anna ; Kmentová, Milena (advisor) ; Daněk, Alois (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Hudební program pro děti předškolního věku s atypickým vývojem řeči se především zabývá vývojem řeči u dětí s různými druhy sociokulturního znevýhodnění. Teoretická část tematizuje dopady odlišného mateřského jazyka, bilingvismu a jiných sociokulturních znevýhodnění na vývoj řeči u dětí předškolního věku. Zabývá se hudební výchovou a jejím integrativním charakterem, zejména ve vztahu k pohybové, dramatické, ale také výtvarné výchově. Nalézáno je také spojení mezi hudební výchovou a různými druhy učení, ale také vztah hudební výchovy k rozvoji různých typů inteligence, jak je vymezil Gardner. Teoretická část dále představuje možnosti využití hudebních činností jako nástroje podpory a péče o rozvoj řeči dítěte se zaměřením na vyrovnávání možných deficitů zejména v lexikálně-sémantické a pragmatické rovině jazyka. V neposlední řadě charakterizuje některé historické i současné, české i světové programy, které využívají hudební výchovu jako nástroj při osobnostním a sociálním rozvoji dětí. Praktická část spočívá v navržení dlouhodobého a zacíleného programu, který je sestaven z běžných i specifických hudebních činností. Program reaguje na aktuální legislativní požadavky a je organizován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Cílem praktické části...The master thesis with the topic: Music Programme For Preschool Children With Atypical Speech Development focuses mainly on speech development of children with different types of socio-cultural disadvantages. The theoretical part focuses on the effect of different mother tongues, bilingualism and other sociocultural disadvantages on speech development of preschool children. It highlights music education and its integrative character, especially in relation to physical education, drama and art education. The connection between music education and different types of learning is also found there, as well as the relationship of music education and the development of different types of intelligence as defined by Gardner. The theoretical part also presents the possibilities of using musical activities as a tool for supporting and nurturing the child's speech development, focusing on compensating for possible deficits expecially in the lexical-semantic and pragmatic levels of language. Last but not least, it characterizes some historical and contemporary Czech and international programmes that use music education as a tool in the personal and social development of children. The practical part consists the designing of a long-term and targeted programme, which is made of common and specific musical...
Keywords:
bilingualism; children with socio-cultural disadvantages; development of language; development of speech; education of children with different mother tongue; music education; musical activities; bilingvismus; děti se sociokulturním znevýhodněním; hudební výchova; hudební činnosti; jazykový vývoj; vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem; řečový vývoj
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/176122