Original title:
Transfer mezi matematikou a hudbou ve výuce matematiky
Translated title:
Transfer between mathematics and music in teaching mathematics
Authors:
Kovačová, Petra ; Zamboj, Michal (advisor) ; Beran, Filip (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Transfer mezi matematikou a hudbou ve výuce matematiky ABSTRAKT Tato diplomová práce je zaměřená na problematiku transferu mezi matematikou a hudbou a jeho využití v hodinách matematiky na základní škole. Cílem práce je vytvořit sadu úloh mezipředmětového charakteru zaměřených na iniciaci transferu mezi matematikou a hudbou a skrze výukový experiment identifikovat, zda u žáků při jejich řešení transfer skutečně probíhá a za jakých podmínek. Dalším cílem této práce je určit, jakou roli v tomto procesu hraje učitel. Konkrétně se práce soustředí na přenos znalostí mezi oblastmi souřadnicových sítí, symetrií a melodií tvořených dvojzvuky, dále mezi počítáním se zlomky a tvorbou tónů pomocí zkracování struny. V práci jsou popsány vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace a Hudební výchova, jejich charakteristika podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a možnosti jejich propojení v rámci mezipředmětových vztahů, průřezových témat a integrované výuky. Dále je rozpracována samotná problematika transferu a jeho druhů. V poslední kapitole teoretické části jsou vysvětleny hudební a matematické pojmy potřebné pro řešení úloh v druhé části práce. V rámci praktické části byly vytvořeny přípravy na dvě vyučovací hodiny zaměřené na spouštění a testování transferu mezi matematikou a hudbou, které...Transfer between Mathematics and Music in Teaching Mathematics ABSTRACT The thesis targets the concept of learning transfer between mathematics and music and its usage in teaching mathematics in primary school. The aim of this thesis is to create interdisciplinary tasks for initiation of the learning transfer between mathematics and music, through an educational experiment identify whether the transfer occurs while solving them and determine its conditions. Another aim is to define the role of a teacher in this process. It focuses on the transfer between the area of grids, symmetry and melodies created by two tones. Moreover, it aims at fractions and creating tones by shortening a string. Educational areas Mathematics and its application and Music are described according to the Framework Education Programme for Elementary Education alongside with the possibilities of their connecting through interdisciplinary relations, cross-sectional and integrated learning. The concept of learning transfer and its kinds is elaborated in the final chapter of the theoretical part. Mathematical and musical terms used in tasks of the second part of the thesis are explained there too. Within the practical part there were tasks for initiating and testing transfer created. They were used in the educational experiment in the 9th...
Keywords:
axial symmetry; fractions; interdisciplinary relations; learning transfer; mathematics; music; symmetry; hudba; matematika; mezipředmětové vztahy; osová souměrnost; symetrie; transfer; zlomky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175486