Original title:
RIZIKA ČTENÍ A PSANÍ V PŘEDŠKOLNÍ TŘÍDĚ
Translated title:
RISKS OF READING AND WRITTING IN PRESCHOOL CLASS
Authors:
BARTOŠOVÁ, Ivana Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá problematikou specifických poruch učení u dětí předškolního věku se zaměřením na rizika čtení a psaní. Teoretická část vymezuje terminologii SPU, charakterizuje typické znaky psychosomatického vývoje dítěte, uvádí příčiny, diagnostiku a současně i možnosti nápravy. V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření zaměřeního na možnost využití testu Rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. V závěru práce jsou zhodnoceny získané výsledky.This baccalaureat thesis goes into the range of specific learning dysfunctions, appearing by the pre-school children with special focus on the critical points connected with reading and writing. The theoretical part of my thesis concerns the terminology of specific learning dysfunctions, describes the typical features of pre-school child's psychosomatic evolution, mentions the reasons, diagnosis and possible remedies at once. The practical part of my thesis presents the results of research, which was focused on the option of using the test "Risks of reading and writing malfunctions appearing by the early scholars". All the gained results are analysed in the final part of my thesis
Keywords:
diagnosis; risks of reading and writing; specific learning dysfunctions; diagnostika; dysgrafie; dyslexie; lehké mozkové dysfunkce; rizika čtení a psaní; Specifické poruchy učení Citation: BARTOŠOVÁ, Ivana. RIZIKA ČTENÍ A PSANÍ V PŘEDŠKOLNÍ TŘÍDĚ. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/12230