Original title:
Komunikace mezi instruktorem a žákem v plavecké výuce osob se zrakovým postižením
Translated title:
Communication between instructor and student in swimming lessons for persons with visual impairment
Authors:
Hrubá, Karolína ; Hubená, Kristýna (advisor) ; Kramperová, Veronika (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Komunikace mezi instruktorem a žákem v plavecké výuce osob se zrakovým postižením Cíle: Cílem práce bude analyzovat komunikaci mezi instruktorem a žákem se zrakovým postižením v plavecké výuce. Získané poznatky přispějí k objektivizaci představ o činnosti instruktora a jeho komunikaci při vedení lekcí plavání osob se zrakovým postižením. Metody: V této práci jsme použili kombinaci kvalitativních a kvantitativních metod. Bylo využito zúčastněné pozorování, kdy hlavní řešitelka práce byla přítomna na lekci plavání osob se zrakovým postižením. Sběr dat byl pořízen prostřednictvím video a audiozáznamu. Pomocí nezúčastněného pozorování proběhla analýza těchto záznamů. Následné kódování a vyhodnocení plavecké lekce proběhlo metodou modifikované analýzy didaktické interakce (MADI). Dále byla využita metoda rozhovoru s osobou se zrakovým postižením. Výsledky: Z výsledků výzkumu je patrné, že v plavecké lekci instruktorky plavání převládala forma instrukce. Druhou nejčastější subkategorií byla korekce a další pak zpětná informace. Předmětem didaktické interakce byla nejčastěji činnost učební. Z forem projevu byl nejčastější řečový projev a z hlediska druhu postojové aktivity převládala integrace. Klíčová slova: Zrakové postižení, plavání, plavecká výuka, komunikace, didaktická interakce.Title: Communication between instructor and student in swimming lessons for persons with visual impairment Objectives: The goal of this bachelor`s thesis was analysing the communication between instructor and a student with visual impairment in swimming lessons. The knowledge gained will contribute to the objectification of ideas about the activity of the instructor and his communication during swimming lessons for persons with visual impairment. Methods: In this these, we used a combination of qualitative and quantitative methods. The observation was used when the main researcher of the these attended the swimming lesson of person with visual impairment. Data collection was done through video and audio recording. An analysis of these recordings was made using non-participant observation. Subsequent coding and evaluation of the swimming lesson was made with the method of modified analysis of didactic interaction (MADI). Furthermore, the method of interviewing was used with a person with visual impairment. Results: From the result of the research, it is evident that the form of instruction prevailed in the swimming lesson of the swimming instructor. The second most common subcategory was correction, followed by feedback. The subject of didactic interaction was most often classroom activities. Of the...
Keywords:
communication; didactic interaction; swimming; swimming lessons; Visual impairment; didaktická interakce; komunikace; plavecká výuka; plavání; Zrakové postižení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/175344