Název:
K problematice češtiny jako cizího jazyka
Překlad názvu:
The Issue of Czech as a Foreign Language
Autoři:
STRAKOVÁ, Tereza Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem diplomové práce je český jazyk ve smyslu jazyka cizího, tedy pohled na češtinu ze zcela opačné perspektivy, než je perspektiva běžná. Čtenář se v teoretické části stručně seznámí s historií češtiny, a dále bude mít možnost nahlédnout do problematiky politicky zaměřené, zejména se obeznámí s otázkou Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, s otázkou krajanů žijících v zahraničí, pro něž české Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vytváří pestré programy. Pojednáno je rovněž o možnostech a povinnostech, které cizinci žijící na území České republiky mají a v poslední kapitole se zájemci budou moci dozvědět užitečné informace o Asociaci učitelů češtiny jako cizího jazyka. V praktické části diplomové práce jsou zpracovány dotazníky zkoumající výuku češtiny pro cizince na jazykových školách v České republice, na vybraných univerzitách ve Velké Británii a USA, a také výsledky dotazníku, který byl rozdán více než 200 cizincům z různých zemí, přičemž cílem výzkumu bylo zmapovat problémy, se kterými se jednotlivé národnosti respondentů potýkají při studiu, úroveň jazykových znalostí účastníků výzkumu vzhledem k věku a délce pobytu v ČR apod. Na uvedené dotazníky navazuje charakteristika metodické příručky vytvořené pro cizince bez znalosti latinky a charakteristika v současné době nejčastěji využívaných učebnic k výuce češtiny pro cizince.This thesis deals with Czech language to the intent that it is a foreign language, thus it deals with the right opposite view than usual. A reader will familiarize himself/herself with a brief history of Czech in the theory. Then he/she can look into politically oriented problems such as the Common European Framework of Reference for Languages or the matter of compatriots who have been living abroad and for whom varied programs are created by the Czech Ministry of Education. Possibilities and obligations of foreigners living in the Czech Republic are also discussed. Interested persons can learn useful information about the Association of Teachers of Czech as a Foreign Language in the last chapter. Then there are three questionnaires elaborated in the practical part of the thesis. The questionnaires study teaching Czech for foreigners at some language schools in the Czech Republic, at chosen universities in Great Britain and in the USA. The third questionnaire was handed out among more than 200 foreigners from different countries and the aim of the research was to map problems which each single nationality face when studying Czech, levels of language knowledge according to age and the length of stay in the Czech Republic etc. Characterizing the Manual made for foreigners who do not know the Roman alphabet and characterizing the most often used books in teaching Czech as a foreign language follow the mentioned questionnaires.
Klíčová slova:
-; - Citace: STRAKOVÁ, Tereza. K problematice češtiny jako cizího jazyka. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10305