Original title:
Diagnostika pedagogické praxe očima studenta pedagogické fakulty
Translated title:
Diagnostics of pedagogical practise by the pedagogical faculty student´s
Authors:
MALCOVÁ, Petra Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se v první, teoretické části zabývá jednotlivými komponentami, které souvisí s pedagogickou praxí na vysokých školách. Tato teoretická část seznamuje čtenáře s praxí, s dopadem praxe na studenta, se zdrojem profesionalizace v historickém vývoji a zahraničními modely profesionalizace. Dále v této části seznamuje čtenáře s úzkým vztahem, který má praxe s didaktikami. Zde dochází k osvětlování dané problematiky na jednotlivých fakultách. Pozornost je zde také věnována problematice vzdělavatelů učitelů, motivaci v pedagogické praxi, organizaci pedagogické praxe a jejímu hodnocení. Tato část je doplněna několika návrhy, jak by problémy u jednotlivých komponent pedagogické praxe šly řešit. Druhá část je část praktická ? výzkumná. Tato část zjišťuje pomocí dotazníků spokojenost studentů s pedagogickými praxemi na PF JCU v Českých Budějovicích a zpracovává jejich návrhy na zlepšení. Výsledky byly zpracovávány graficky a doplněny komentářem. K diplomové práci jsou přiloženy zajímavé přílohy související s pedagogickou praxí. In theoretical part, this thesis is occupied with indiviual components related with pedagogical practice at universities. This theoretical part acquaint the reader with practice, with an impact on a student, with the source of professionalization in the historical developement and with the foreign models of professionalization. In this section, it also acquaints the readers with the fine line of practice with teaching methodology. It illuminates issues in particular faculties. It also pushed ahead educators of teachers, ahead motivation in practice, organization of teaching practice and its evaluation. This part is added on several proposals of dealing the issues. The second part is practical and explorational. This part finds out satisfaction of students with teaching practice at The Faculty of pedagogy in České Budějovice using questionnaires and processes their proposals to improve. The results were graphically processed and accompanied by commentary. The thesis is accompanied by interesting annexes applied on pedagogical practice.
Keywords:
components of pedagogical practice; educational practice; faculty of education; practice in teacher training; teacher education; teacher training for elementary school; komponenty pedagogické praxe; pedagogická fakulta.; pedagogická praxe; praxe ve vzdělávání učitelů; učitelství pro základní školy; vzdělávání učitelů Citation: MALCOVÁ, Petra. Diagnostika pedagogické praxe očima studenta pedagogické fakulty. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/13933