Original title:
Diagnostika vybraných prekonceptů k technické výchově žáků 5. tříd ZŠ
Translated title:
Diagnosis of Selected pre-Concepts Towards Technical Education of 5th Grade Pupils
Authors:
BRODSKÁ, Petra Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Závěrečná diplomová práce se zabývá problematikou diagnostiky prekonceptů k technické výchově žáků 5. tříd ZŠ. Teoretická část je zaměřena na problematiku žákova pojetí výuky, konstruktivistickou didaktikou a jejím významem pro vzdělávání, obsahem technického vzdělávání na prvním stupni základních škol a metodami sběru a vyhodnocování kvantitativní a kvalitativní diagnostiky se zaměřením na danou problematiku. Praktická část se zabývá zjišťováním úrovně zastrukturování zkoumaných pojmů u respondentů výzkumu jednak v rovině afektivního vnímání a zároveň v rovině kognitivního vnímání. Byl použit kognitivní dotazník, formou nedokončených vět, škálový dotazník pro afektivní úroveň vnímání a kognitivní mapy. Výzkumu se zúčastnili žáci 5. tříd základních škol v Suchdole nad Lužnicí, Horní Stropnici a Chlumu u Třeboně, u kterých byla pomocí dotazníků zjišťována úroveň zastrukturování zkoumaných pojmů. Získané výsledky byly zpracovány z hlediska kvalitativního i kvantitativního s ohledem na mou budoucí profesi. Analysis of selected preconceptions in the technical education of primary school class 5's. The theoretical part is focused on the pupils' conception of schooling, constructivist didactics and its significance for education, the content of technical education in primary schools and methods of collecting and evaluating quantitative and qualitative diagnoses with a focus on the issue. 0 The practical part deals with detecting the level the surveyed respondents structualised the concepts in terms of teaching, in part at the level of affective perception and also in terms of cognitive perception. A cognitive questionnaire in the form of unfinished sentences, a scale questionnaire for the affective level of perception and cognitive maps were used. The research was done with the participation of students from the 5th grade elementary school classes at Suchdol nad Lužnicí, Horní Stropnice and Chlum u Třeboně, identified using the results of the research questionnaire. Results were obtained by processing the qualitative and quantitative points with regard to my future profession.
Keywords:
construktivism; Preconception; student curriculum conception; technical education.; konstruktivismus; Prekoncept; technické vyučování.; žákovo pojetí učiva Citation: BRODSKÁ, Petra. Diagnostika vybraných prekonceptů k technické výchově žáků 5. tříd ZŠ. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/9994