Original title:
Vztah účasti na letních dětských táborech s vývojem morálního usuzování u dětí staršího školního věku
Translated title:
The relationship of participation in children's summer camps with the development of moral reasoning in middle school children
Authors:
Kovářík, Ondřej ; Psohlavec, Lukáš (advisor) ; Bačáková, Radka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název Vztah účasti na letních dětských táborech s vývojem morálního usuzováním u dětí staršího školního věku. Cíle Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký vztah je mezi účastí dítěte na letních táborech a jeho morálním vývojem. Sekundárním cílem bylo zjistit, jaký vztah má styl rodičovské výchovy a osobnost dítěte na jeho morální vývoj. Metody Výzkum byl proveden u 164 dětí staršího školního věku. V rámci výzkumu byly využity tři standardizované dotazníky sloučené v jeden, konkrétně dotazníky Alabama parenting questionnaire, BFI - 10 a Moral identity questionnaire. Výsledky z těchto dotazníků byly vyhodnoceny statistickou analýzou v programu SPSS. Následně byla s výsledky provedena korelační analýza, regresní analýza a T - Test. Výsledky Vztah mezi účastí na dětských táborech a vývojem morálního usuzování nebyl prokázán. Vztah mezi stylem rodičovské výchovy a morálním já se projevil u části dotazníku zabývající se tzv. pozitivním rodičovstvím. U vztahu s osobností se projevil na vývoj části morálního já pozitivní vztah vlastností přívětivost a svědomitost. Vztah mezi stylem rodičovské výchovy a morální integritou byl prokázán hraničně u nedůsledné disciplíny. U osobnosti a morální integrity byl prokázán silný vztah u vlastnosti svědomitosti dítěte. Závěr Vztah mezi účastí na dětských táborech obecně a...Title The relationship of participation in children's summer camps with the development of moral reasoning in middle school children. Objectives The objective of the research was to determine the relationship between children's participation in summer camps and their moral development. A secondary objective was to determine the relationship between parenting style and the child's personality on the child's moral development. Methods The research was conducted on 164 middle school children. The research used three standardized questionnaires combined into one, specifically the questionnaires were the Alabama Parenting Questionnaire, the BFI - 10, and the Moral Identity Questionnaire. The results from these questionnaires were evaluated by statistical analysis using SPSS software. Subsequently, correlation analysis, regression analysis and T - Test were performed with the results. Results The relationship between participation in children's camps and the development of moral reasoning has not been proven. The relationship between parenting style and moral self was evident in the section dealing with so-called positive parenting. For the relationship with personality, the positive relationship of the traits agreeableness and conscientiousness showed an effect on the development of the moral self part....
Keywords:
camp; family; moral integrity; moral self; personality; morální integrita; morální já; osobnost; rodina; tábor
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174087