Original title:
Inkluze žáků s odlišným mateřským jazykem v ČR perspektivou HCD
Translated title:
Inclusion of pupils with different mother tongue in CZ by HCD perspective
Authors:
Nováková, Klára ; Mouralová, Magdalena (advisor) ; Jelínková, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je porozumět tomu, jak žáci s vietnamským mateřským jazykem vnímají období povinné školní docházky. První tři kapitoly práce jsou věnované teoretickému ukotvení, které vysvětluje, proč je inkluze ve vzdělávání relevantním veřejně politickým problémem. V kapitole popisuje, jak bylo téma řešeno v minulosti, i to, jak je řešeno v současnosti. Navazující třetí kapitola obsahuje teorie z různých oblastí veřejné politiky, které přispěli k lepšímu porozumění výzkumnému cíli práce. Ve čtvrté a páté kapitole je pak diskutován přínos podobně zaměřených veřejně politických výzkumů, které byly uskutečněny v Česku a v zahraničí. Metodologii a jednotlivým výzkumným krokům práce se věnuji v šesté kapitole, kde obhajuji zvolený design a jednotlivé výzkumné metody. Jádrem práce je sedmá kapitola, která rozebírá perspektivu šesti žáků s odlišným mateřským jazykem. Zde reflektuji, jak jsem respondentům porozuměla. Před závěrem práce diskutuji silné a slabé stránky výzkumu.The aim of the thesis is to understand how pupils with Vietnamese mother tongue perceive the period of compulsory schooling. The first three chapters of the thesis are devoted to a theoretical anchor that explains why inclusion in education is a relevant public policy issue. The chapters describe how the topic has been addressed in the past and how it is being addressed in the present. The follow-up third chapter includes theories from different areas of public policy that have contributed to a better understanding of the research aim of the thesis. Chapters four and five then discuss the contribution of similar public policy research that has been conducted in the Czech Republic and abroad. The methodology and individual research steps of the thesis are discussed in chapter six, where I defend the chosen design and individual research methods. The core of the thesis is chapter seven, which discusses the perspective of six students with different mother tongues. Here I reflect on how I have understood the respondents. Before concluding the thesis, I discuss the strengths and weaknesses of the research.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/173930