Original title:
Mechanika a důsledky impaktního zatížení hlavy
Translated title:
Mechanics and consequences of impact head load
Authors:
Plešková, Kristína ; Jelen, Karel (advisor) ; Tlapáková, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Mechanika a důsledky impaktního zatížení hlavy. Cíl: Cílem hlavní části diplomové práce je analýza získaných dat při experimentech crash- testu s využitím tramvaje a testovací figuríny Hybrid III. Cílem dané analýzy je popis vlivu mechanické zátěže na lidskou hlavu při střetech v různých rychlostech, postavení figuríny a typech čel tramvajových souprav. Metoda: Práce má charakter experimentálního výzkumu založeného na výsledcích crash testu a potvrzení či vyvrácení hypotéz. Na výzkum byly použity čtyři typy tramvajových souprav využívaných v Praze (T03, KT8D5, T14, T15) a figurína Hybrid III. Na základě zvolených kritérií byl proveden kontaktní náraz tramvaje do figuríny. Zaznamenaná data byla zpracována v aplikaci Microsoft Office Excel 2007. Z naměřených dat zrychlení hlavy byla vypočtena velikost vektoru zrychlení a základní charakteristika nárazového děje byla vypočtena pomocí Head Injury Criterion (HIC) a srovnána se škálou závažnosti poranění Abbrerviated Injury Scale (AIS). Experiment probíhal na měřící koleji v ústředních dílnách DPP, ve spolupráci UK FTVS, VUKV a.s., ŠKODA Transportation, Advance Engeneering. Nevztahuje se žádost o souhlas etické komise. Výsledky: Výsledky HIC se pohybují pod hodnotou vážného zranění charakterizované stupnicí AIS. Při daných kritériích poranění...Title: Mechanics and consequences of the head load impact. Objectives: The objective of the main part of the diploma thesis is the analysis of the data obtained during crash-test experiments, using a tram and a Hybrid III test dummy. The aim of the analysis is to describe the effect of mechanical load on the human head during collisions at different tram velocities, the position of the dummy and the types of front bodies of tram sets. Method: The work has the character of experimental research based on the results of a crash test and confirmation or refutation of hypotheses. Four types of tram sets used in Prague (T3, KT8D5, T14, T15) and a Hybrid III crash test dummy were used for the research. Based on the selected criteria, a contact impact of the tram into the dummy was performed and individual components of the acceleration vector were recorded. Obtained data were processed in Microsoft Office Excel 2007 and magnitude of the acceleration vector was calculated Head impact criterion (HIC) and Abbreviated injury scale (AIS) were used for assessment of the impact and porbability of severe head injury. The experiment took place on the tram track in the central workshops of DPP, in cooperation with UK FTVS, VUKV a.s., ŠKODA Transportation, Advance Engeneering and. No need for the approval of the...
Keywords:
Abbrerviated Injury Scale; causes of tram accidents; Head Impact Criterion; head injury; impact mechanism; injury criteria; injury qualification; pedestrian-tram collision; Abbrerviated Injury Scale; Head Injury Criterion; kritéria zranění; kvalifikace zranění; mechanismus nárazu; poranění hlavy; příčiny nehodovosti tramvaji; střet chodce s tramvají
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/173610