Original title:
Pianistův smysl a cit pro harmonii ve skladbách romantismu
Translated title:
The Pianist's Feeling for Harmony in Compositions from Romanticism
Authors:
Široká, Zuzana ; Gregor, Vít (advisor) ; Palkovská, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své práci zkoumám způsoby, jakými klavíristé vnímají harmonii ve skladbách romantismu. V úvodu práce zasazuji harmonii romantismu do kontextu dějin harmonie a tonálního systému a v navazujícím textu přibližuji, co je nám známo o Chopinově práci s pohyby, zvukem a harmonií. Zbylá část práce je věnována výzkumu. Výzkum je veden formou kvalitativního výzkumu, kdy jsem se čtyřmi klavíristy vedla rozhovor o třech skladbách z období romantismu. Všem klavíristům jsem zadávala Mazurku h moll, op. 30, č. 2 od Fryderyka Chopina, další dvě skladby si klavíristé volili samostatně, měli si zvolit skladby od Roberta Schumanna, Sergeje Rachmaninova nebo Franze Liszta. V rozhovoru pokládám takové otázky, abych zjistila, jak ve skladbách pracují s tonalitou, spojují-li si tóniny s nějakým charakterem, nakolik je pro ně důležitý terén či reliéf skladby a nakolik inklinují k detailnímu rozboru skladeb z hlediska harmonie, a nakolik je tento rozbor řízeným či intuitivním procesem. Na mé otázky mi odpovídají velmi úspěšná pedagožka klavíru a zároveň zástupce ruské klavírní školy, Viktoria Kraf, dále známí čeští klavíristé Jaroslava Vernerová, Miroslav Sekera a Jan Jiraský, který je zároveň profesorem na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Odpovědi interpretů jsou ovlivněny i skutečností, že tři z oslovených...This thesis explores different ways in which pianist perceive harmony in compositions of the Romantic era. I write about history of harmony and about the context of the Romantic era at the beginning of the thesis. Then I write about Chopin and about his work with a motion, a sound and harmony. The rest of the work devotes to the research. I conducted qualitative research. I interviewed four pianists, with each pianist we talked about three compositions of the Romantic era. I gave scores of the Chopin's Mazurka B minor, op. 30, no. 2 to all of them, the rest of the compositions were chosen by the pianists. They had to choose two compositions, which were created by R. Schumann, S. Rachmaninoff, or F. Liszt. I ask them questions, which realize me to find how they work with the tonality, and to find if they find some characters in keys. I wanted to find how much is important the relief for the hands for them and how much they tend to make a detailed harmonic analysis. I also tried to find if the analysis is rather intuitive or conducted process for them. I interviewed very successful piano teacher Viktoria Kraf and three famous Czech pianists Jaroslava Vernerová, Miroslav Sekera and Jan Jiraský, the professor of the Janáček Academy of Music and Performing Arts in Brno. The answers of the pianists can...
Keywords:
absolute pitch; analysis; Chopin; Harmony; interpretation; intuition; Liszt; Rachmaninoff; Romantic era; Schumann; the pedagogy of the piano; absolutní sluch; analýza; Chopin; Harmonie; interpretace; intuice; Liszt; pedagogika klavíru; Rachmaninov; romantismus; Schumann
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/173013