Original title:
Možnosti simulačního modelování dopravních nehod za snížené viditelnosti
Translated title:
Possibilities of simulation modeling of traffic accidents with reduced visibility
Authors:
Rozsíval, Jan ; Motl, Jakub (referee) ; Bradáč, Albert (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá možnostmi simulačního modelování za snížené viditelnosti v programu Virtual CRASH, který jako jediný z dostupných programů umožňuje práci, jak s pomocí matematických modelů simulovat pohyb vozidla, tak také změnou parametrů simulovat sníženou viditelnost, osvětlení atd. Teoretická část práce obsahuje popis fotometrických veličin, zabývá se lidským okem a jeho schopností vidět za snížené viditelnosti, popisem měřidla luxmetr a jasových analyzátorů. Uvedeny jsou čtyři hlavní důvody snížení viditelnosti a jejich popis. Je obsažena ukázka nejpoužívanějších programů užívaných pro řešení dopravních nehod. Jsou vyjmenovány a popsány čtyři typy světlometů nejčastěji využívaných v současných vozidlech. V experimentální části byla provedena dvě měření. První měření pro získání vstupních hodnot pro získání černobílé textury určující tvar světelných paprsků vycházejících ze světlometů vozidla. Druhý experiment pro získání kontrastů bílé krabice, černé krabice a chodce pro následné porovnání s výstupem programu Virtual CRASH.
The diploma thesis deals with the possibilities of simulation modeling with reduced visibility in the Virtual CRASH program, which as the only available programs allows work both with the help of mathematical models to simulate vehicle movement and change parameters to simulate reduced visibility, lighting, etc. The theoretical part contains a description of photometric quantities, deals with the human eye and its ability to see under reduced visibility, a description of the luxmeter meter and luminance analyzers. Here are four main reasons for reduced visibility and their description. It contains a sample of the most used programs used to deal with traffic accidents. The four types of headlights most commonly used in today's vehicles are listed and described. In the experimental part, two measurements were performed. The first measurement to obtain input values to obtain a black and white texture determining the shape of the light rays emanating from the vehicle headlights. The second experiment to obtain the contrasts of the white box, black box and pedestrian for subsequent comparison with the output of the Virtual CRASH program.
Keywords:
brightness; contrast; intensity of illumination; light; low beam headlight; Virtual CRASH; intenzita osvětlení; jas; kontrast; potkávací světlomet; světlo; Virtual CRASH
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/207727