Original title:
Vliv kinematiky zavěšení na jízdní vlastnosti vozidla
Translated title:
Effect of Suspension Kinematics on Vehicle Handling
Authors:
Trnková, Lucie ; Blaťák, Ondřej (referee) ; Hejtmánek, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá vlivem kinematiky zavěšení na jízdní vlastnosti vozidla. V první části práce jsou představeny základní parametry kinematiky zavěšení a jejich teoretický vliv na jízdní vlastnosti vozidla. Za účelem provedení simulací jsou vytvořeny dva multibody modely vozidel, z nichž jeden vychází z off-roadového vozidla, u něhož došlo k výrazné změně zavěšení. Pro každý model je dále uveden popis a porovnání kinematických charakteristik různých variant nastavení jejich zavěšení. Hlavní část práce se zabývá analýzou vlivu jednotlivých změn zavěšení na jízdní vlastnosti při zvolených jízdních manévrech. Výsledky simulací jsou kvalitativně i kvantitativně zhodnoceny a výsledné poznatky jsou v závěru přehledně shrnuty.
This diploma thesis deals with effect of suspension kinematics on vehicle handling. In the first part of the thesis, there are the basic parameters of suspension kinematics introduced. In order to perform the simulations, two multi-body vehicle models are created, one of which is derived from an off-road vehicle, for which there has been a significant change in suspension. For each model, there further is a description and comparison of the kinematic characteristics of different settings variants of their suspension introduced. The main part of the thesis deals with the analysis effect of individual suspension changes on vehicle handling during the selected driving maneuvers. The results of the simulations are qualitatively and quantitatively evaluated, and the resulting findings are in the conclusion summarized.
Keywords:
anti-dive; anti-lift; anti-squat; camber; caster angle; driving maneuver; kinematic characteristics; multibody vehicle model; roll center high; toe angle; wishbone suspension; anti-dive; anti-lift; anti-squat; jízdní manévry; kinematické charakteristiky; lichoběžníkové zavěšení; multibody model vozidla; odklon; sbíhavost; výška středu klopení; záklon rejdové osy
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/207690