Original title:
Návrh výroby ozubeného kola
Translated title:
Gear production design
Authors:
Rusková, Marie ; Lidmila, Zdeněk (referee) ; Podaný, Kamil (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá návrhem ozubeného kola, které se nachází na zádní polonápravě traktoru. Vzhledem k přenosu velkého kroutícího momentu bude vyrobeno z oceli 12 061. Po posouzení různých technologií výroby bylo jako nejoptimálnější zvoleno kování na svislém klikovém lisu. Následně byl dle normy ČSN 42 9030 navržen výkovek. Polotovarem bude tyč o průměru 125 mm, která bude dělena řezáním na délku 219 mm. Kování proběhne ve třech operacích. Na základě nejvyšší vypočtené potřebné síly, která vyšla 63,16 MN, byl zvolen stroj LZK 6500. Pro odstranění výronku a blány bude použit ostřihovací lis LDO 315 A/S.
The thesis deals with the design of a gear, which is located on the rear half-axle of the tractor. Due to the high torque transmission, it will be made of 12 061 steel. After assessing the various production technologies, the forging on the vertical crank press were chosen as the most optimal. Forging was designed according to the standard ČSN 42 9030. The semi-finished product is going to be a rod with a diameter of 125 mm, which will be divided by cutting to a length of 219 mm. Forging will take place in three operations. Based on the highest calculated required force, which came out to 63.16 MN, the LZK 6500 machine was chosen. An LDO 315 A/S trimming press will be used to remove the protrusion and membrane.
Keywords:
12 061 steel; Die forging; forging; gear; vertical crank press; ocel 12 061; ozubené kolo; svislý klikový lis; výkovek; Zápustkové kování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/205351